امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 1149 |
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ | ارسال توسط : |
2991 بازدید
۰
| 9
ارسال به دوستان
پ

معاون دانشگاه افسری سپاه می‌گوید: برای انهدام تانک مرکاوای اسرائیل که به “ارابه خدایان” مشهور است، در این دانشگاه هم فکر شده و ایران هم سلاحی برایش طراحی کرده است.

ساعت ۹:۰۵ روز ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۶ ( ۲۱تیر سال ۸۵) گروهی از رزمندگان حزب‌الله لبنان در پی جنایات اسرائیل، با نفوذ در منطقه مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به کاروانی از نظامیان اسرائیلی حمله کرده و ۲ تن از سربازان این رژیم را به اسارت گرفتند.

در آن زمان شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این عملیات، آنقدر اسرائیلی‌ها را تحقیر کند که سرآغاز جنگی بزرگ شود که ۳۳ روز به طول بیانجامد و در آن یکی از مدعی‌ترین ارتش‌های دنیا به مصاف یک گروه کوچک برود که در مقیاس نظامی قابل مقایسه با یکدیگر نبودند.

در جریان این جنگ، رزمندگان حزب الله توانستند با توسل به شیوه‌های منحصر به فرد خود و با اشراف اطلاعاتی بالا، توان خود را به رخ ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بکشند و در نهایت به اذعان دوست و دشمن، ارتش اسرائیل نتواند به اهداف از پیش اعلام شده‌اش دست یابد.

خبرگزاری تسنیم در یازدهمین سالگرد پیروزی بزرگ مقاومت اسلامی لبنان پرونده‌ای تحت عنوان “۳۳ روزِ سرنوشت‌ساز” گزارش‌ها و نکات کمتر گفته شده را منتشر می‌کند.

بخش اول: جنگ ۳۳ روزه؛ تلاشی ناکام برای حذف حزب‌الله و سلاح مقاومت

بخش دوم: شهر کوچکی که اسرائیل پس از ۳۳ روز نتوانست اشغالش کند + مختصات

** بخش سوم: 

یکی از اتفاقات مهم در خلال جنگ ۳۳ روزه،  انهدام تانک‌های مرکاوای ارتش اسرائیل به دست رزمندگان حزب الله لبنان بود، به طوری که افسانه شکست ناپذیری این تانک در جنگ ۳۳ روزه شکسته شد.

تاکنون صحبت‌های زیادی  از نحوه انهدام تانک مرکاوا ۴ به میان آمده است ولی با گذشت ۱۱ سال از جنگ ۳۳ روزه هنوز اطلاع دقیقی از نحوه انهدام این تانک منتشر نشده است.

** مرکاوا، ارابه خدایان

تانک مرکاوا (Merkava) که در زبان عبری به ارابه مشهور است، که اولین نمونه‌های آن در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. این تانک که از یک توپ ۱۰۵ میلیمتری بهره می‌برد، در سال ۱۹۸۲ در جنگ علیه لبنان به کار گرفته شد. پس از آن، مدل‌های جدیدتری از این تانک با نام مرکاوا ۲،‌ ۳ و ۴ وارد خدمت شدند که مدل آخر این تانک از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است.

حزب الله لبنان در مجموع تا پایان جنگ ۳۳ روزه، ۱۱۹ دستگاه تانک مرکاوا را توانست منهدم یا با آسیب جدی مواجه کند.

**  انهدام مرکاوا از فاصله ۵۰ متری

در همین زمینه، سردار احمد مهربان معاون آموزش دانشگاه افسری و تربیت پاسداری اما حسین(ع) سپاه در گفت‌وگو با خبرنگاران دفاعی خبرگزاری تسنیم برای نخستین بار به تشریح جزئیات انهدام تانک‌های مرکاوا توسط رزمندگان حزب الله پرداخت.


سردار مهربان معاون آموزش دانشگاه افسری سپاه

وی با بیان اینکه در دانشکده‌های علوم و فنون نیروهای ۵ گانه سپاه درسی به نام آیین متجاوز تدریس می‌شود که در آن به بررسی انواع تجهیزات و تسلیحات دشمن، نحوه بکارگیری و مقابله با‌ آنها پرداخته می‌شود، گفت: ما در مسیر شناخت تجهیزات دشمن به شیوه مقابله با آن نیز دست‌ می‌یابیم. مثلا تانک مرکاوای اسرائیل، تانکی است که به تدریج توسعه پیدا کرده و تبدیل به تانک مرکاوای ‌۱، ۲، ۳ و ۴ شده است. تانک مرکاوای ۴ یک تانک با قابلیت حمل تعداد مشخصی پیاده نظام است. در این تانک موتور از عقب به جلو انتقال یافته و در دهلیز عقب تانک، ۶ نفر می‌توانند مستقر شوند. قدرت موتور این تانک ۷۵۰ اسب بخار است و این تانک قادر است علاوه بر شلیک مهمات معمول، موشک‌های توپ پرتاب را نیز شلیک کند.

وی افزود : تانک مرکاوا را با آر‌پی‌جی نمی‌توان منهدم کرد زیرا زنجیرهایی که به تانک متصل است و زره واکنشی که این تانک دارد، مانع از انهدام آن با آر‌پی‌جی می‌شود. پس سلاح موثر به تانک مرکاوا یک موشک سه کلاهکه باید باشد. این سلاح در حال حاضر موجود است و نمونه داخلی آن موشک با نام دهلاویه شناخته می‌شود.


موشک ضدزره دهلاویه

معاون آموزش دانشگاه افسری و تربیت پاسداری اما حسین(ع) سپاه، ادامه داد: پس ملاحظه می‌کنید که روی این تانک به عنوان یک نمونه، هم فکر شده و هم برای انهدام آن سلاح طراحی و ساخته شده است. نکته دیگر این است که نازکترین لایه زره تانک مربوط به کف آن است؛ تعداد زیادی از تانک‌هایی که حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه منهدم کرد، از طریق زدن تانک از قسمت کف آن بود.

سردار مهربان با اشاره به بهره‌مندی تانک مرکاوا ۴ از سیستم حفاظت فعال و ادعای اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه که دیگر نمی‌توان این تانک را منهدم کرد، تصریح کرد: اولا حماس در جنگ ۲۲ روزه امکانات و موقعیت حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه را نداشت. ضمن آنکه همین امروز هم تانک مرکاوا ۴ در جنوب لبنان با همین سیستم دفاع فعال به همان وضعیت گذشته دچار خواهد شد؛ به دو دلیل: ۱- این طرح دفاع فعال در ر ابطه با انفجارهای از کف و بغل تانک عکس العملی ندارد، ۲- حزب‌الله با موشک کورنت و از فاصله ۵۰ متری بین دو شنی و هرزگرد تانک را با زاویه مورد اصابت قرار داد و چند ثانیه بعد هم شلیک کننده موشک دیگر کنار لانچر آن نبود.


تانک مرکاوا – رادارهای آرایه فازی سیستم حفاظت فعال تروفی در کناره‌های برجک مشخص است

وی اظهار داشت: این سیستم تنها زاویه بالای تانک را پوشش می‌دهد و از شنی به پایین را نمی‌تواند پوشش دهد. ضمن آنکه مدت ۳ ثانیه برای واکنش این سامانه که از سوی آنها بیان شده، برای هدف قرار گرفتن تانک از مسافت‌های دور است نه مسافت ۵۰ متری. تانک مرکاوا قبلا منهدم شده و در آینده باز هم منهدم خواهد شد.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top