امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11481 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ | ارسال توسط : |
469 بازدید
۰
| 9
ارسال به دوستان
پ

“هر چند که دونالد ترامپ در دوره پرتلاطم نخست ریاست جمهوری خود باعث خشم و سرخوردگی چین شده اما پکن ممکن است با در نظر گرفتن افق افول آمریکا به عنوان ابرقدرت رقیب خود، از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استقبال کند.”

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: روابط آمریکا و چین هم اکنون نسبت به هر زمان دیگری از زمان ایجاد روابط رسمی دو طرف در چهار دهه پیش سردتر است، در حالی که چین هشدار داده نمی‌خواهد به یک “جنگ سرد” جدید با آمریکا کشیده شود.

ترامپ تحت شعار “اول آمریکا”، چین را بزرگترین تهدید علیه این کشور و دموکراسی جهانی به تصویر کشیده است.

با این حال یک پیروزی انتخاباتی دیگر ترامپ در ماه نوامبر ممکن است برای چین و در ضمن تلاشهای شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور برای تثبیت روند ظهور آن به عنوان یک ابرقدرت جهانی، مزیت‌هایی را داشته باشد.

ژو ژیکون، استاد روابط سیاسی و بین‌الملل در دانشگاه باکنل می‌گوید: رهبران چین “این فرصت را ممکن است داشته باشند تا جایگاه جهانی آن را به عنوان یک حاملی جهانی سازی، چندجانبه گرایی و همکاری بین‌المللی تقویت کنند.”

شی جینپینگ هر جایی که آمریکا عقب نشینی کرده، همانجا قدم جلو گذاشته است.

او کشورش را به عنوان حامی تجارت آزاد و یک رهبر در جنگ علیه تغییرات آب و هوایی ارائه کرده و در عین حال متعهد شده به اینکه هر واکسن بالقوه برای ویروس کووید ۱۹ را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهد.

ژو خاطرنشان کرد: دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به چین زمانی بیشتر برای بالا کشیدن هر چه بیشتر خودش به عنوان یک قدرت بزرگ در صحنه جهانی بدهد.

فیلیپ لوکور، یک کارشناس چین در “هاروارد کندی اسکول” در آمریکا با این که سیاستهای با محور شعار “اول آمریکا”ی دونالد ترامپ در بلند مدت به پکن سود می‌رساند، موافق بود.

وی اظهار کرد: این محور تا حدی واشنگتن را از هم‌پیمانان سنتی خود جدا کرد و به چین فضا برای مانور داد.

در عین حال ملی‌گراهای چین علنا از ترامپ استقبال و او را مسخره کرده‌اند.

هو شیجین، سردبیر نشریه گلوبال تایمز چین، از نشریات ملی‌گرای این کشور، در توئیتی با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور آمریکا نوشت: شما می‌توانید آمریکا را عجیب و غریب و به این ترتیب برای جهان نفرت انگیز کنید. شما به اشاعه اتحاد در چین کمک می‌کنید.

در عین حال در شبکه‌های اجتماعی چین، به ترامپ لقب “جیانگوئو” (Jianguo) به معنی “کمک کننده به سازندگی چین” را داده‌اند.

با این حال ترامپ بی تردید مشکلات سیاسی و اقتصادی به چین تحمیل کرده است.

هوآ پو، یک تحلیلگر سیاسی  مستقر در پکن بیان داشت: چین در برنامه خود در حوزه تجارت و تکنولوژی ضررهای زیادی داشته است.

ماه ژانویه چین و آمریکا یک توافق را در راستای اعمال یک آتش بس مقطعی در جنگ تجاری خود منعقد کردند که بر اساس آن پکن ملزم به وارد کردن ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از محصولات آمریکایی در عرض دو سال اعم از خودرو تا ماشین آلات، نفت و محصولات کشاورزی می‌شد.

واشنگتن همچنین در قبال شرکتهای تکنولوژی چینی که آنها را به داشتن تهدیدات امنیتی متهم کرده شمشیر را از رو بسته و آینده فعالیت اپلیکیشن اشتراک ویدیوی تیک تاک که متعلق به یک شرکت مادر چینی به نام بایت دنس است را در بی اطمینانی قرار داده است.

شرکت مخابراتی بزرگ هوآوی نیز در لیست اهداف حمله ترامپ بوده است.

خصومت دو کشور در عین حال به حوزه نظامی و حقوق بشر هم کشیده شده و مسائل تایوان، هنگ کنگ و رفتار با اقلیت مسلمان اویغور در چین نیز مواجهه‌هایی را در آمریکا ایجاد کرده‌اند.

اما اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر از رقیب دموکراتش جو بایدن شکست بخورد باز هم چین ممکن است در هیچ یک از این حوزه‌ها از فشار رهایی نیابد.

پکن نگران است بایدن احتمالا رهبری آمریکا در حوزه مسائل حقوق بشری را احیا کرده و چین را در زمینه مسائل مربوط به اویغورها، تبت و آزادی در هنگ کنگ تحت فشار بگذارد.

ژو از دانشگاه باکنل گفت: بایدن احتمالا در زمینه مسائل حقوق بشری در سین کیانگ و تبت سر سخت‌تر از ترامپ خواهد بود.

در عین حال در زمینه مسائل مورد رقابت مهم دیگر میان آمریکا و چین یعنی تکنولوژی و تجارت نیز مشخص نیست کاخ سفید تحت رهبری بایدن چقدر فضا برای مانور داشته باشد.

بانی گلایز، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی اظهار کرد: بایدن تعرفه‌ها را به ارث خواهد برد و من تردید دارم که آنها را به صورت یکجانبه بالا ببرد. پکن احتمالا در صورتی که خواستار بالا بردن تعرفه‌ها باشد مجبور به تسلیم شدن در برابر درخواستهای دیگر آمریکا خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top