امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 11175 |
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ | ارسال توسط : |
239 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان بهزیستی کشور از برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار است، سعی شده تا در جشنواره امسال نیز مناسب‌سازی برای افراد ناشنوا و نابینا صورت گیرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر قبادی دانا در خصوص آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مناسب سازی برخی از فیلم‌های این جشنواره برای کودکان دارای معلولیت شنوایی و بینایی بیان کرد: این روزها شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در کشور به میزبانی اصفهان هستیم. مناسب‌سازی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی افراد دارای معلولیت را فراهم کند. 

به گفته وی، مناسب‌سازی تنها به صورت فیزیکی نیست که در معابر، خیابانها و مبلمان شهری باشد، بلکه مناسبسازی و دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزه‌ها مانند حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است؛ طبق اخبار واصله، سال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در سینماهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با انواع معلولیت‌های جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی و اتیسم شرکت داشتند. 

قبادی دانا با بیان اینکه سال گذشته پژوهش‌های لازم برای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان صورت گرفت، اظهار کرد: تلاش شده تا کودکان دارای معلولیت نابینایی، ناشنوایی و کودکانی که دارای اختلال اوتیسم هستند از این جشنواره استفاده کنند؛ اخباری که در این زمینه به دستمان رسیده این است که طی مدت برگزاری جشنواره، گروه مترجمین ناشنوایان برای حضور در سکانس‌های اختصاصی افراد ناشنوا حضور فعال داشته‌اند و همچنین برای سانس‌های اختصاصی افراد دارای معلولیت نابینایی نیز گروه دوبله حضور فعالی را در جشنواره سال گذشته داشته‌اند. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین در جشنواره سال گذشته با همکاری انجمن‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، شرایط مناسب‌سازی فیزیکی برای سینماهای میزبان جشنواره صورت گرفت و مناسب‌سازی کارگاه‌های جشنواره با زبان اشاره برای افراد ناشنوا یکی از اقدامات خوبی بوده است که انجام شد. 

وی درخصوص مناسب سازی این جشنواره در سال جاری نیز گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود و برگزاری آنلاین جشنواره فرصتی است تا همه کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند از آن استفاده کنند. باتوجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار است، سعی شده تا در جشنواره امسال نیز مناسب‌سازی برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی از سکانس‌ها با زبان اشاره استفاده شود. 

قبادی دانا افزود: امسال برای اولین بار تلاش شده به صورت توضیح و شرح صحنه فیلم‌ها، مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت نابینایی نیز صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه متولیان جشنواره برنامه و فعالیتی نیز در کنار جشنواره برای روز جهانی عصای سفید داشتند، افزود: اخبار جشنواره در قالب گزارشات تصویری همراه با زبان اشاره برای استفاده افراد دارای معلولیت ناشنوایی منتشر شد که یکی از اقدامات خوب بوده است. باتوجه به اینکه اینگونه فعالیت‌ها در جشنواره‌های سینمایی ایران و منطقه کم‌نظیر است، می‌تواند شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی نیز مسئولین امر و متولیان اجرایی برنامه‌ها قبل از شروع به اجرای برنامه و در دوره برنامه‌ریزی و پژوهش پیش از انجام، وجود افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامه‌ریزی مناسب را برای استفاده آنها از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی فراهم کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از متولیان، مسئولان و برنامه‌ریزان جشنواره فیلم کودک و نوجوان قدردانی کرد و گفت: این جشنواره بین‌المللی که حضور کودکان و نوجوانان دارای معلولیت را به رسمیت شناخته کار ارزشمندی کرده است. 

وی همچنین از همه خانواده‌هایی که فرزندان آنها دارای معلولیت بینایی و شنوایی هستند نیز دعوت کرد تا مانند همه خانواده‌ها از برنامه‌های این جشنواره به صورت آنلاین و مجازی استفاده کنند که این می‌تواند سهم بسزایی را در ارتقای فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top