امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 11123 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ | ارسال توسط : |
304 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

بابک بیات ساخت موسیقی بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال را در زمان حیاتش بر عهده داشت که آخرین ساخته او در حوزه سریال، آهنگسازی برای سریال «ولایت عشق» با صدای محمد اصفهانی بود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، عکسی که در ادامه می بینید، شهریور ماه سال ۹۳ ـ حدود ۱۴ سال پس از ساخت سریال «ولایت عشق» ـ به یادگار از آن روزها در صفحه شخصی این هنرمند در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شد؛ زمانی که حدود ۹ سال از درگذشت خود بابک بیات هم گذشته بود.

در این تصویر محمد اصفهانی (خواننده موسیقی تیتراژ سریال امام رضا (ع)) را در کنار مرحوم بابک بیات می‌بینیم که هر دو پشت یک پیانو قرار گرفته‌اند و در حال تمرین پیش از ضبط موسیقی سریال «ولایت عشق» هستند.

بابک بیات و محمد اصفهانی در حال تمرین پیش از ضبط موسیقی ولایت عشق

سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده در سال ۱۳۷۹ از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. آهنگسازی این اثر توسط بابک بیات و خوانندگی آن با اجرای محمد اصفهانی بر اساس شعری از دعبل خزایی انجام شد. نسخه اصلی این آلبوم دارای ۱۵ قطعه است که چهار قطعه از آن با صدای محمد اصفهانی به ضبط رسیده است. این سریال که به زندگی امام هشتم شیعیان اختصاص دارد، در زمان پخش خود مورد استقبال بینندگان تلویزیونی قرار گرفت.

در این قسمت می‌توانید به یکی از آثار بابک بیات در سریال «ولایت عشق» گوش دهید:

بابک بیات در زمان حیات خود در مصاحبه‌ای با انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره موسیقی سریال «ولایت عشق» بیان کرده بود: «اگر شما به سریال‌های مهم دیگر که مورد توجه واقع شده نگاهی بیاندازید، می‌بینید که موسیقی آن سریال یک ترانه دارد و چیز دیگری از موسیقی آن سریال در یاد و خاطره‌تان باقی نمانده است. ولی در سریال «ولایت عشق» ترانه در درجه اول کار نبوده است. من موسیقی مجموعه‌ امام رضا(ع) را با استفاده از موسیقی مذهبی جهانی کار کردم. یعنی تعزیه خودمان را با کرال کلیسا تلفیق کردم و تم این مجموعه را درآوردم که بیشتر کرال با صدای انسان‌ها اجرا می‌شود. در قرون وسطی معتقد بوده‌اند که صدای انسان سمبل پاکی‌هاست. به همین خاطر فقط اجازه می‌داده‌اند که در کلیسا از صدای انسان استفاده شود، دقیقا مثل تعزیه خودمان. در دوره قاجاریه سازهایی هم با تعزیه تلفیق شد و در گام‌ها و دسته‌های مختلف تعزیه، موسیقی‌مان را سینه به سینه حفظ کردیم.»

بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. از سن  ۱۹ سالگی در اپرای تهران زیر نظر استادانی همچون «ثمین باغچه‌بان» با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد. در ادامه برخی همکاری های او، به ساخت آثاری ماندگار در موسیقی پاپ کشور منجر شد.

این هنرمند دو سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و جایزه اول موسیقی در «خانه سینما» را در زمان حیاتش به دست آورد. بابک بیات یک‌شنبه پنجم آذر سال ۸۵ در ۶۰ سالگی به علت بیماری از دنیا رفت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top