امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 11083 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ | ارسال توسط : |
502 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

بر اساس سند محرمانه ای که توسط رویترز مشاهده شد، اوپک و متحدانش از این واهمه دارند که موج دوم شیوع کووید ۱۹ و جهش تولید لیبی، به اشباع عرضه نفت در سال ۲۰۲۱ منتهی شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس این سناریو را در نشست ماهانه مجازی خود در روز پنج شنبه مورد بررسی قرار داد. این کمیته در سپتامبر تحت هیچ سناریویی مازاد عرضه را پیش بینی نکرده بود.

مازاد عرضه احتمالی نفت، برنامه های اوپک و متحدانش برای افزایش تولید به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز از ابتدای سال ۲۰۲۱ را بهم می زند. با این حال اوپک تاکنون تصمیمی برای لغو افزایش تولید نگرفته است.

طبق محتوای این سند محرمانه، نشانه های اولیه از بهبود اقتصادی در بخشهایی از جهان تحت الشعاع شرایط شکننده و بدبینی فزاینده نسبت به روند احیا قرار گرفته است. به خصوص افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان و چشم انداز قرنطینه محدود در ماههای زمستان ممکن است ریسکهای متوجه روند احیای اقتصادی و تقاضا برای نفت را پیچیده کند.

در این سند چندین سناریو پیش بینی شده است. در سناریوی پایه، کمبود ۱.۹ میلیون بشکه در روز عرضه در سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده که البته کمتر از پیش بینی کمبود ۲.۷ میلیون بشکه در روز در سپتامبر است. اما در بدترین سناریو، پیش بینی شده که بازار ممکن است با ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در سال ۲۰۲۱ مواجه شود.

اوپک پلاس امسال توافق کرد دور جدیدی از کاهش عرضه را به اجرا بگذارد و از ماه مه تولیدش را ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرد و از اوت میزان محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کرد و در مرحله بعد قصد دارد محدودیت عرضه را از ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برساند.

با این حال از زمان نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در سپتامبر، تولید نفت لیبی صعود کرده و رشد جهانی ابتلا به ویروس کرونا باعث تجدید محدودیتها در برخی از کشورها و ضعیف شدن بیشتر تقاضا برای نفت شده است.

لیبی که عضو اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده است. تحت بدترین سناریوی پیش بینی شده، تولید نفت لیبی در سال میلادی آینده به ۱.۱ میلیون بشکه در روز رشد می کند و تحت سناریوی پایه، تولید این کشور ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تحت بدترین سناریو، ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که معیار مورد استفاده اوپک پلاس برای سنجش بازار است، در سال ۲۰۲۱ بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد ماند. همچنین موج دوم شدیدتر و طولانیتر کووید ۱۹ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در اروپا، آمریکا و هند به احیای اقتصادی کمتر منتهی خواهد شد.

تحت سناریوی پایه، ذخایر نفت اقتصادهای پیشرفته در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد بود.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در دیدار روز دوشنبه خود این دورنما را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند درباره سیاست تولید توصیه هایی ارایه کند.

بر اساس گزارش رویترز، نشست آینده وزیران کشورهای اوپک پلاس روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top