امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 10999 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ | ارسال توسط : |
660 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

مهمان ناخوانده «کرونا» که امسال امکان برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی را محدود کرد، مسوولیت پررنگ‌تری را بر دوش رسانه‌ها از جمله شبکه‌ای تخصصی به نام «رادیو اربعین» گذاشت. به همین مناسبت یک روز از رادیو اربعین را که تا پایان روز یکشنبه ـ ۲۷ مهرماه ـ به کار خود ادامه می‌دهد روایت و با عوامل برنامه‌ساز این شبکه گفت‌وگو کرده‌ایم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، جنب و جوش خاصی در استودیوی رادیو اربعین  حکمفرماست،  همه درتلاشند تا با انعکاس عواطف خالصانه و همدلی های عاشقانه زائران کربلا، همنوایی امت اسلامی با کاروان حسینی را برای شنوندگانی که دلشان در مسیر کربلاست، فراهم کنند.

استودیوی رادیو اربعین در این روزها، مهمان های متفاوتی را به خود دیده است؛ از پسر سردار شهید اسلام مهدی همت، شهید همدانی، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رییس سازمان حفظ آثار نشر و ارزش های دفاع مقدس ارتش، خانواده و فرزندان شهدای مدافع حرم، عکاسان دفاع مقدس و اربعین گرفته تا مداحان اهل بیت(ع).

همه می خواهند از ارزش ها بگویند، خاطرات راهپیمایی کربلا را یادآوری کنند و با خواندن دعا و مرثیه فضایی را فراهم کنند تا از راه دور به نشان ادب و ارادت، سلامی به مولا تقدیم شود.

«به تو از دور سلام»

نام مهدی ساعی ـ تهیه کننده باسابقه رادیو ـ برای شنوندگان این رسانه گرم، غریب نیست.
ساعی با دعوت از مجریانی چون کاظم احمد زاده که سالیان سال مجری برنامه های دهه اربعین در کربلای معلی بوده است، همچنین محمدرضا حسینیان قصد دارد تا شور و شوق اربعین را همان ابتدای صبح از ساعت هفت، برای شنوندگانی که نمی توانند جسمشان را به کربلا برسانند به وجود آورده و از طریق این برنامه ها دل هایشان را روانه کربلا کنند.
گفتگو با خانواده شهدای مدافع حرم و هنرمندانی که سال های گذشته زائر کربلا بودند همچون فریبا نادری و رضا صادقی که نوحه و مرثیه هایی برای امام حسین (ع)  داشته است، مداحان مطرح و خادمان اهل بیت علیه السلام همچون حاج مرتضی طاهری از بخش های این برنامه است.

تاکید بر پخش عزاداری‌های فاخر

عبدالله اعلایی ـ تهیه کننده رادیو ـ می گوید: در برنامه «منظومه نور» که با  هدف کلی  بیان درس های فردی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) هر روز ساعت ۱۱ صبح  شنیده می شود، حجت الاسلام والمسلمین حمید وحیدی کارشناس، درباره درس هایی از قیام عاشورا و نقش عشق و محبت در قیام حسینی صحبت می کند. نگاه  به جلوه های عشق حسینی در ادبیات آیینی و پخش مراثی و عزاداری های فاخر از شهرهای مختلف از دیگر بخش های برنامه است.

در کنار شور حسینی به شعور حسینی می‌پردازیم

رضا خضرایی ـ گوینده برنامه «منظومه نور» رادیو اربعین ـ با خواندن دوبیتی «آن روز که از گلوی تو خون می ریخت/ خون از رگ آفتاب، گلگون می ریخت
این خون خدا بود که از رگ رگ تو/با جوشش سرخ عشق بیرون می ریخت» می گوید: امسال توفیق دارم در یکی از برنامه های رادیو اربعین با نام «منظومه نور» در خدمت سوگواران حسینی باشیم.
او ادامه می دهد: امسال انجام نشدن پیاده روی اربعین  حال و هوای خاصی به رادیو اربعین بخشیده است؛ یعنی ما سعی می کنیم برای همه شنوندگان عزیز و ارجمندمان حال و هوایی را ایجاد کنیم که از همین دور دل هایشان را به بین الحرمین به صحن و سرای  مطهر و حرم نورانی آقا عبدالله الحسین (ع) و حضرت عباس (ع) بفرستند. ان شاء الله که بتوانیم در این راه موفق باشیم. همان طور که می دانید سال های قبل همکاران ما در گروه های مختلف در برنامه راهپیمایی اربعین حضور داشتند و ما با ارتباطی که با این عزیزان می گرفتیم، بیشتر در جریان حال و هوای زائران عزیز و ارجمند آقا عبدالله الحسین (ع) قرار می گرفتیم و آن ها حال زائران و عاشقان امام حسین(ع) را برای ما توصیف می کردند.

خضرایی صحبتهایش را اینگونه ادامه می دهد: امسال بیشتر سعی می کنیم در کنار شور حسینی به شعور حسینی بپردازیم. یعنی ببینیم آنچه در راهپیمایی سال های قبل به دست می آوردیم امسال می توانیم در جمع خانوادگی خودمان به دست بیاوریم با خواندن زیارت اربعین با عزاداری برای آقا امام حسین (ع) و دعاها و زیارت های دیگری که حال و هوای ما را و دل ما را پیوند می زند به صحن و سرای آقا عبدالله امام حسین (ع).

امسال از راه دور دل هایمان را روانه بین الحرمین می کنیم و امیدواریم که مرثیه سرایی ها، نوحه ها و گفتگوهایی که ما از رادیو اربعین تقدیم شنوندگان عزیز و ارجمند می کنیم، مورد پسندشان قرار بگیرد تا امسال را با رادیو اربعین، اربعین ویژه ای داشته باشند، زیارت ویژه ای داشته باشند. با امام حسین (ع) گفتگو کنند، درددل کنند. هر روز هم ما در برنامه هایمان سوالی را مطرح می کنیم و دوستان عزیز از طریق تلفن و سامانه پیامکی پاسخگوی ما می شوند .
به طور مثال پرسیدیم که به نظر شما انسان چطور آدمی باید باشد؟ چه خصوصیاتی آن فرد داشته باشد که از نظر شما حسینی باشد. یعنی معنای حسینی بودن در واقع چیست؟
امیدوارم شما عزیزانی که امسال با رادیو اربعین همراه بودید، حاصل تلاش همکاران ما مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

او جمله هایش را با این دو بیت به پایان می رساند: در محفل عاشقان فرزانه و مرد /می گشت صبوی کربلا دست به دست
ناگاه ز خیل ناکسان دستی پست / هفتادو دو پیمانه به یک سنگ شکست

اینجا رادیو اربعین ساعت ۲۰ شب

مجید امجدی فرد به همراه سیامک احمدی پور از تهیه کنندگان برنامه شامگاهی «در آرزوی وصال» هستند. او می گوید: چون آغاز به کار رادیو اربعین مصادف شده بود با هفته دفاع مقدس از فرماندهان جنگ و کسانی که در حوزه نشر ارزش های دفاع مقدس و اربعین فعالیت می کنند، دعوت به عمل آورده که ضمن حضور در برنامه در خصوص انتقال ارش ها به جامعه صحبت کنند.
دعوت از مداحان قدیمی و جوان ترها همچنین کسانی که چندین سال موکب در عراق داشتند، از دیگر بخش های این برنامه است.
او تصریح می کند: مهمترین هدف این برنامه بیان خاطرات راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و موضوع همدلی و کمک  مومنانه است که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید دارند.

امجدی فرد خاطرنشان می کند: چون امسال اولین سالی است که مردم نمی توانند در راهپیمایی عظیم حسینی شرکت کنند، سعی کردیم شور و حال اربعین حسینی را برای برپایی حسینیه خانگی به وجود بیاوریم. همچنین با هماهنگی با دفتر دمشق آقای سید مهدی تحویل دار و کربلا تلفن های مردمی و صدای آن ها را که «لبیک یا حسین»، «لبیک یا زینب» و «لبیک یا ابالفضل» را می گویند در سوریه و کربلا پخش کنیم؛ تا جایی که اگر نتوانستند در آن مکان های شریف باشند اما صدایشان پخش شود و حاجت روا باشند.

او ادامه می دهد: هر شب زیارت امام حسین (ع) توسط مداحانی از هیات رزمندگان اسلام و شب های جمعه دعای کمیل  به طور زنده از شبکه رادیویی اربعین و جوان پخش شده است.

استودیوی رادیو اربعین یک حسینیه است

جواد تشکری ـ گوینده شبکه رادیویی اربعین ـ می گوید: توفیقی است که از اولین روز افتتاح شبکه رادیویی اربعین یعنی حدود پنج سال پیش تا الان در همه روزهای فعالیت رادیو اربعین بوده ام. سعادتی بوده است که زیر بیرق باصفای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در محضر جمع عاشقان حضرت حسین بن علی (ع) بوده ام.
او با اشاره به حال و هوای رادیو اربعین، ادامه می دهد: حال و هوای رادیو اربعین، حال و هوای بسیار خاص و ویژه ای است که همه همکاران خوب من که در سال های گذشته و همه روزهایی که روزهای ماه صفر بوده و اینجا در استودیوی رادیو اربعین حاضر شدند این را درک کردند که استودیوی رادیو اربعین یک حسینیه و یک موکب رسانه ای  است. صدای عشق و دلدادگی است. و رادیو اربعین همه سال هایی که گذشت و همه روزهایی که پشت سر گذاشته ایم یک حسینیه بوده است به وسعت همه ایران زمین. شنوندگان رادیو اربعین حال خیلی خوبی دارند، پیامک ها و تماس هایشان این را به ما می گوید و هر کدامشان از اقصی نقاط کشور که با ما همراه هستند به شکلی هم هیاتی ما هستند و این توفیق خدمت است.

امسال در رادیو اربعین خبر هم داریم

حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین می گوید: علاوه بر برنامه های زنده ای که در کنار برنامه سازان خلاق و حرفه ای رادیو اربعین بودیم، برنامه های تولیدی دیگری نیز در جدول پخش رادیو اربعین خودنمایی می کند.
در ساختار مسابقه، علاوه بر پویش تولیدات مردمی با عنوان هر خانه یک حسینیه، امسال رادیو اربعین برنامه «ماه به روایت آه» را با موضوع مشاعره حسینی در بخش های متنوع میان نوجوانان  و جوانان برگزار کرده که با تهیه کنندگی مهدی ساعی و اجرای داوود حیدری به روی آنتن می رود.
در ساختار نمایشی  برنامه «به روایت تعزیه» با حال و هوای عزاداری سنتی در قالب تعزیه به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان به روی آنتن می رود.

فاتحی با اشاره به اینکه در رادیو اربعین امسال، خبر هم داریم، ادامه می دهد: خبر ویژه رادیو اربعین هم امسال در چهار نوبت ۱۵ دقیقه ای در جدول پخش قرار گرفته که هم به صورت صوتی و هم به شکل تصویری به صورت زنده از استودیوی رادیو اربعین با سردبیری خانم اولادی و اجرای خانم ها خلیلی و نصراللهی پخش می شود و آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به اربعین را به سمع و نظر دلدادگان حسینی می رساند.

مدیر رادیو اربعین با معرفی دیگر برنامه های این شبکه اظهار کرد: «شاهراه عشق» عنوان مجله ای تحلیلی سیاسی است که با همکاری گروه سیاسی رادیو با محوریت استکبار ستیزی و مقابله با ایران هراسی، نهضت جهانی اربعین، اربعین مانور جهانی ظهور، شهدای جبهه مقاومت و جهانی شدن تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب با  مدیریت احمد الهی قلی، تهیه کنندگی مریم هدیه لو و احمد یوسفی، و اجرای زهرا تقی ملا به روی آنتن می رود.
«عصر حسینی» مجله عصرگاهی رادیو اربعین است که به وسیله فرهاد دهنوی و گویندگی فاطمه عباسی و حسین شریفی با محوریت همدلی و مواسات مومنانه ، محبان سیدالشهداء ،تربیت فردی، اجتماعی و خانوادگی در مکتب حسینی به روی آنتن می رود و با ایجاد فضایی خلاقانه سعی در انعکاس حس خالصانه و دلدادگان حسینی با توجه به محرومیت از پیاده روی امسال دارد. زنان مقاومت، پیام آوران عاشورا و پرداختن به ابعاد شخصیتی شهدای مقاومت به خصوص سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس از دیگر محورهای این برنامه است. ضمن اینکه «عصر حسینی» روزهای پنج شنبه، جمعه ها با تهیه کنندگی محمد خسروجردی و گویندگی حسن سلطانی پخش می شود.

او تصریح می کند: در ساختارها ی نوین و در قالب voxpop مهدیه پهلوانی برنامه «سلام آقا» را تقدیم شنوندگان می کند و در ساختار مستند برنامه  «یک جهان ارادت» که سمیه رنجکش گزارشگر و مستندساز رادیو آن را تولید می کند، پخش می شود.

روایت «یک جهان ارادت» ابراز ارادت خالصانه ی افراد مختلف از سراسر جهان است که به عشق امام حسین(ع)  با زبان، نژاد ، قوم های مختلف به زیارت اربعین مشرف شده اند. دیگر مستندی که به روی آنتن رادیو اربعین می رود. مستند «از تبار حبیب» است که ساخته حسین معصومی است و رشادت های شهدای جبهه مقاومت را روایت می کند. برنامه گفتار محور «زیارت کلمات »که با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تولید و پخش می شود ، به نقش قیام امام حسین(ع) و تداوم آن در اربعین  در حوزه فرهنگ، ادب و هنر می پردازد.
از جنبه های خلاقانه ای که امسال در رادیو اربعین بهره گرفته شده، پخش تصویری ۲۴ ساعته از سایت رادیو اربعین، اپلیکیشین ایرانصدا، سایت هیات  آنلاین و اپلیکیشین تکیه و همچنین حضور موثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رادیو نماست.

به گفته وی «پویش مردمی «هر خانه یک حسینیه» با همکاری کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین کشور، که از ابتدای محرم آغاز شده و با رویکرد دریافت و انعکاس تولیدات مردمی (ugc)در قالب های برنامه سازی کوتاه رادیویی، نغمات، مرثیه، مداحی، دکلمه کودکان، عکس و طرح گرافیکی برای رادیو نما، نماهنگ و ویدیوی کوتاه، فتو کلیپ، پست و استوری اینستاگرامی، شعر، داستانک و دلنوشته ، سعی در بالا بردن سهم مخاطبان تولید برای آنتن رادیو ، فضای مجازی و رادیو نمای اربعین داشته است.

فاتحی تصریح می کند: رادیو اربعین سعی کرده فضای مناسبی برای انعکاس حال و هوای هموطنان عزیزمان باشد که در اربعین امسال حضور ندارند و تلاش می کند فلسفه اربعین و فرهنگ و معارف اربعینی را تبیین کند.

او ادامه داد: یکی دیگر از پویش های دیگر که در رادیو اربعین با همکاری کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین راه اندازی کرده ایم پویش «اربعین و هدیه قرآنی» بود که مورد استقبال ویژه مخاطبین قرار گرفت.

استودیوی شماره دو رادیو اربعین در حرم امام رضا (ع)

رادیو اربعین در روزهای آخر ماه صفر از حرم هشتمین امام خوبی ها  «صدای عشق » پخش می کند.

حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین با اشاره به این موضوع ادامه می دهد: با توجه به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر و به خاطر محدودیت بیماری کرونا که باعث شده توفیق زیارت امام خوبی ها از بسیاری از هموطنان سلب شود، سعی می کنیم همچون ایام اربعین حسینی، از طریق امواج رادیو اربعین فضایی را به وجود بیاوریم  که شعار «هر خانه یک حسینیه» محقق شود.

این مدیر رادیو تصریح می کند: برنامه «صدای عشق» رادیو اربعین به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای عبیری از ۲۲ مهر تا ۲۶ مهر ساعت ۲۰ تا ۲۱ و در روز های ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ مهر هم ساعت ۱۴ تا ۱۷ با حضور مداحان اهل بیت(ع) و سخنرانان برجسته کشور در روزهای پایانی ماه صفر تقدیم شنوندگان می شود.
گفتگو با سوژه های ناب و نیز زائران و خادمان آن حضرت از دیگر بخش های پیش بینی شده در این برنامه است.

فاتحی در پایان از همت و تلاش خالصانه، جهادی و شبانه روزی همه کارکنان و مدیران بخش های مختلف رادیو اربعین قدردانی کرد و دلیل اصلی توفیق این شبکه رادیویی را حضور این جمع همدل دانست.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top