امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 10907 |
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ | ارسال توسط : |
465 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

انعکاس روز و به نقل از ایسنا/خراسان رضوی میزان مرگ ناشی از کووید-۱۹ در مقایسه با ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کاهش‌یافته است، زیرا پزشکان برخی روش‌های درمانی طراحی کرده‌اند که در مقابله با این ویروس موثر هستند و می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند.

به نقل از نیوز، هیچ درمانی این قابلیت را ندارد که هر فرد مبتلا به کووید-۱۹ را نجات دهد و به‌طور قطعی هیچ درمان بدون تجویز پزشک نیز نمی‌تواند به ما کمک کند تا تهدیدات ویروس کرونا را کاهش دهیم، اما هرروز پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود و محققان جان هاپکینز (John Hopkins) ایالات متحده فکر می‌کنند راهی جدید برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ شناسایی کرده‌اند.

پزشکان با دو روش متضاد به بیماران کمک می‌کنند؛ آنان می‌خواهند از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی و به آن کمک کنند تا دفاعی ایجاد کند که درنهایت ویروس را پاک‌سازی کند، اما نمی‌خواهند این واکنش ایمنی از کنترل خارج شود و بدن را تحت‌فشار قرار دهد. پاسخ التهابی به بیماری باید کنترل شود تا به‌اصطلاح از “طوفان‌های سیتوکینی” که در کنار سلول‌های آلوده به بافت سالم حمله می‌کنند و درنهایت منجر به نارسایی اندام یا مرگ می‌شوند، جلوگیری شود.

در حال حاضر، دانشمندان معتقدند توضیحی برای پاسخ ایمنی شدیدتر و همچنین راه‌حلی برای جلوگیری از آن پیداکرده‌اند.

نتایج تحقیق دانشمندان جان هاپکینز جزئیات دیگری از ویروس و سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد و احتمالا پاسخ ایمنی شدیدتر در موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شدیدتر را توضیح می‌دهد.

اجزای پروتئین سنبله ویروس کرونا قبل از اتصال به گیرنده‌های ACE۲ موجود در سلول‌های ریه به سولفات هپاران متصل می‌شوند. این مولکول قندی در خارج از سطح سلول‌های ریه، رگ‌های خونی و عضله صاف در اکثر اندام‌ها یافت می‌شود. این اتصال به سولفات هپاران است که به ویروس اجازه می‌دهد تا به گیرنده ACE۲ متصل و وارد سلول شود و تکثیر کند.

با “سرقت” سولفات هپاران موجود، ویروس مانع استفاده پروتئین به نام فاکتور اچ برای اتصال به سلول‌ها می‌شود. فاکتور اچ نام گلیکوپروتئینی است که در پلاسمای انسان گردش می‌کند و هدف آن اطمینان از حمله سیستم ایمنی بدن فقط به عوامل بیماری‌زا و نه به بافت سالم است.

در بیماری کرونا بدون حضور فاکتور اچ ممکن است سیستم ایمنی، آسیب به سلول‌های سالم را در کنار سلول‌هایی که ویروس قبلا آلوده کرده است را متوقف کند. این تخریب مداوم بافت سالم منجر به نارسایی عضو و مرگ در موارد شدید کووید-۱۹ می‌شود.

فاکتور  اچ یکی از اجزای سیستم مکمل، بخشی از سیستم ایمنی ذاتی است که سازگار نیست. سیستم مکمل در پاک‌سازی مواد خارجی و آسیب‌دیده از بدن انسان نقش دارد.

سیستم مکمل از چندین پروتئین ازجمله فاکتور اچ و فاکتور دی تشکیل‌شده است. نتایج آزمایش‌های جان هاپکینز نشان داد که با مسدود کردن فاکتور دی، که بالاتر از مسیر اچ قرار دارد، می‌توان زنجیره عوارض ناشی از ویروس را متوقف کرد. داروهایی که می‌توانند از بدتر شدن پاسخ ایمنی بدن پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا جلوگیری کنند، ممکن است جان بسیاری از افراد به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر را نجات دهند. حتی ممکن است به‌طورکلی از عفونت جلوگیری کند.

نتایج این تحقیق در نشریه خون منتشرشده است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top