امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 10853 |
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ | ارسال توسط : |
244 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس مسائل بین الملل، علت عدم موفقیت عربستان در راهیابی مجدد به شورای حقوق بشر سازمان ملل را تنها مسائل حقوق بشری نداست و گفت: ریاض در حال حاضر به خاطر مشکلات اقتصادی نتوانسته به مانند قبل هزینه‌ کند تا از طریق دلارهای نفتی خود بتواند به این شورا راه پیدا کند.

سید رضا صدرالحسینی، در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر وی چرا عربستان در دور جدید موفق نشد که رای لازم را برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل کسب کند، اظهار کرد: در چند سال گذشته علارغم فشارهای غیر انسانی ریاض علیه مردم یمن و همچنین محدودیت هایی که آل سعود بر مردم عربستان به خصوص در بخش شرقی ایجاد کرده به نحوی که آنها در یک منطقه زندانی شده نگهداری می‌کند و مدت سه سالی است که یک حکومت نظامی نانوشته در این کشور حاکم شده ، عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور داشته و تلاش کرده در این شورا به نفع خود و به ضرر کشورهای مخالفش عمل کند و در این راستا اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به قتل جمال خاشقجی توسط مقامات سعودی افزود: وقتی این اتفاق افتاد، برخی از نهادهای سازمان ملل به خاطر این موضوع  به عربستان فشار آوردند و حتی در مورد بحث جنگ یمن موضوع عدم فروش سلاح به عربستان را مطرح کردند. رسانه‌های مختلف اروپایی و آمریکایی نیز در مورد قتل خاشقجی و نقش آل سعود در این زمینه مطالبی نوشتند اما به نظر می‌رسد که مهمترین عاملی که مانع از این شده که عربستان در دور جدید به این شورا راه پیدا کند، مشکلات اقتصادی ریاض است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: عربستان نتوانسته به مانند دوره قبل در این زمینه هزینه کند چرا که این کشور در سال های پیش با توجه به در اختیار داشتن دلارهای نفتی، هزینه‌های مالی زیادی را برای مجاب کردن رسانه‌ها و سازمان های مختلف و سکوت آنها در ارتباط با عدم اجرای قوانین بشردوستانه از سوی دولت ریاض می پرداخت، ولی در این دوره با توجه به شرایط اقتصادی از جمله مسئله کاهش قیمت نفت، خسارات وارد شده به آرامکو و مسائل داخلی مرتبط با این کشور، دولت ریاض نتوانست هزینه‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: البته مسائل حقوق بشری از جمله جنایت‌های آل سعود در یمن و یا قتل خاشقجی در این زمینه موثر بودند ولی به نظر من ته کشیدن دلارهای نفتی عربستان و عدم پرداخت هزینه های لازم توسط عربستان برای این موضوع، باعث شد که آل سعود نتواند این بار به شورای حقوق بشر سازمان ملل راه پیدا کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top