امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 10757 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ | ارسال توسط : |
302 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سرانجام بعد از مدت‌ها که مدیر عامل و اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران درباره تنگناهای مالی این مکان و احتمال تعطیلی آن هشدار دادند، روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و برخی از نمایندگان دولت و شهرداری میزبان مدیران هنری و اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران شدند.

پیش از این هم در فروردین ماه امسال اعضای خانه تئاتر و خانه سینما جلسه دیگری با جهانگیری داشتند ولی جلسه دیروز، سه شنبه ۲۳ مهر ماه، بیشتر حول و حوش مشکلات خانه هنرمندان ایران بود.

هرچند پیش از این مسئولان دولتی در سخنان خود عموما هنرمندان را به عنوان اقشار آسیب‌دیده از کرونا فراموش می‌کردند، در این جلسه، جهانگیری مشکلات هنرمندان را در دوران کرونا تایید کرده و وعده‌هایی هم برای حل این معضلات داده است. حالا هنرمندان حاضر در جلسه امید دارند تا این وعده‌ها در حد سخنان قشنگ باقی نماند و جامه عمل بپوشد.

در این جلسه مجید رجبی معمار نکاتی را درباره وضعیت اقتصادی آن مطرح کرده و ایرج راد، که به تازگی در سمت ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران ابقا شده است، ضمن طرح مسائل خانه هنرمندان ایران، بخش دیگری از مشکلات هنرمندان تئاتر در دوران دشوار کرونا را تشریح کرده است.

شاید یکی از دستاوردهای این جلسه کاهش سود بانکی وام «کارا» باشد که پیش از این ۱۲ درصد تعریف شده بود و حالا جهانگیری وعده داده که به ۴ درصد کاهش پیدا کند.

راد درباره آنچه که از سوی هنرمندان در این جلسه مطرح شد، به انعکاس روز و به نقل از ایسنا می‌گوید: این نشست در ارتباط با مشکلات خانه هنرمندان ایران بود و در آغاز جلسه توضیحاتی درباره عملکرد این خانه در ۲۱ سال گذشته ارایه و وضعیت مالی بغرنجی را که بویژه بعد از کرونا در این خانه ایجاد شد، تشریح کردم. اینکه هیچ کمک و حمایت مالی از سوی هیچ نهادی صورت نگرفت و برای پرداخت دستمزد پرسنل این مکان دچار مشکلات فراوان شدیم و در نهایت با قرض گرفتن، توانستیم بخشی از حقوق آنان را بپردازیم.

او ادامه می دهد: توضیح دادم که تا به حال با وجود پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، توانستیم بودجه اندکی را به صورت مقطعی دریافت کنیم که بخش زیادی از آن صرف بازپس دادن بدهی‌هایمان شد.

راد در این جلسه یادآوری کرده است که هیچ یک از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران دستمزدی دریافت نمی‌کنند و بودجه این مکان صرف هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل می‌شود.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر درباره نتایج این بحث‌ها می‌گوید: پس از بحث و گفتگوی بسیار، مقرر شد تا پایان امسال مبالغی را برای تامین هزینه‌های خانه هنرمندان ایران در نظر بگیرند که بخش عمده‌ای از آن از سوی شهرداری تامین شود و مابقی از طریق وزارت ارشاد یا دولت.

او در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول پیگیری دریافت کمک از طریق شهرداری است، توضیح می‌دهد: قرار شد نماینده‌ای از طرف شهرداری و نماینده‌ای از طرف خانه هنرمندان ایران پیگیر ماجرا باشند.

این هنرمند توضیح می‌دهد: در این جلسه مساله دیگری را هم درباره آسیب‌هایی که هنرمندان تئاتر در دوران کرونا دیده‌اند، مطرح کردم اینکه کسانی که در حوزه تئاتر مشغول به کار هستند، شرایط نامناسبی دارند. بسیای از آنان شغل دیگری ندارند، نه کارمند جایی هستند و نه قراردادهایی دارند که حقوق ایام بیکاری دریافت کنند و باید راهی برای حل مشکلات آنان اندیشده شود تا دست‌کم امور روزانه خود را به انجام برسانند. در این وضعیت حتی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی برای برخی از هنرمندان دشوار است.

راد البته خبر می‌دهد که کمکی به مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طریق هنر کارت به اعضای صندوق اعتباری هنر پرداخت می‌شود.

وام ۱۲ درصدی «کارا» (وامی که دولت برای مشاغل زیان‌دیده از کرونا تعریف کرد که شامل تئاتر هم می‌شد) که از دیگر مسایل مورد انتقاد هنرمندان بود، دیگر موضوعی است که راد در این نشست مطرح کرده و توضیح داده است که بسیای از هنرمندان نمی‌توانند وامی با ۱۲ درصد سود را بازپس بدهند و آن گونه که جهانگیری وعده داده، سود این وام به ۴  درصد کاهش پیدا می‌کند.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران همچنین می‌گوید که در جلسه دیروز قرار بر این شد تا دولت بار دیگر بسته‌های حمایت از اعضای صندوق اعتباری هنر را در نظر بگیرد. این صندوق در حال حاضر ۷۴ هزار عضو در سراسر کشور دارد.

ایرج راد در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه، مساله تعطیلات ادامه‌دار تئاتر و زیان‌های آن برای اهالی این هنر مطرح شد، می‌گوید: فرصت نشد تا در این زمینه هم صحبت کنیم ولی در این باره با اداره کل هنرهای نمایشی گفتگو شده است. متاسفانه تابستان که بهترین فرصت برای اجرای تئاتر در فضای باز بود، گذشت و آنقدر درگیر بحران‌های دیگر بودیم که این زمان از دست رفت ولی حتما باید زودتر درباره این وضعیت با اداره کل هنرهای نمایشی گفتگو شود چراکه در حال حاضر اشتغال بخش زیادی از خانواده تئاتر روی هواست و هیچ زمینه‌ای برای ادامه حیات خود ندارند.

او در پایان هشدار می‌دهد که تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری پیامدهای ناگوار دیگری هم دارد و می‌گوید: این شرایط علاوه بر آسیب‌های اقتصادی فراوانی که دارد،  سبب می‌شود که در بخش فرهنگ و هنر پس‌رفت کنیم و حتی ممکن است این بخش به کلی حذف شود که اگر چنین شود، نه تنها دوباره سازی آن کار بسیار مشکلی خواهد بود بلکه صدمات جبران‌ناپذیری به روح و روان جامعه وارد خواهد شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری ارشاد، مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، نماینده‌ای از سوی محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، نماینده‌ای از شهرداری، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع، وزارت ارشاد و تعدادی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران از جمله حاضران در این نشست بودند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top