امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 10677 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ | ارسال توسط : |
256 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

قطعات باقی مانده در حال چرخش ماموریت‌های فضایی که در گذشته به فضا پرتاب شده‌اند در مدار اطراف زمین به دام افتاده و آینده ما را در فضا تهدید می‌کند. با گذشت زمان، تعداد، جرم و مساحت این اجسام باقی مانده در فضا به طور پیوسته رشد می‌کند که این موضوع باعث اختلال در عملکرد ماهواره‌ها می‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از آژانس فضایی اروپا، زباله‌های فضایی(Space Debris) اشیای گوناگون ساخته انسان هستند که در مدار زمین در حال گردشند، اما دیگر کارایی ندارند. زباله فضایی در واقع بقایای فعالیت بشر در فضا است، از قطعات سفینه‌ها گرفته تا قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف ماموریت فضایی از آن جدا می‌شوند یا هر چیز دیگری که در مدار زمین رها شده و دیگر کاربردی ندارد. دفتر زباله فضایی آژانس فضایی اروپا دائماً وضعیت این زباله ها را که همیشه در حال تحول هستند، رصد می‌کند و هر ساله گزارشی از وضعیت فعلی محیط زباله منتشر می‌کند. در اینجا برخی از یافته‌های آنها ذکر شده است:

۱. تعداد زباله‌های اشیا، جرم ترکیبی آنها و کل مساحت آنها به طور مداوم در حال افزایش است. این امر حاصل قطعات تخریب شده فضاپیماها و موشک‌ها در طول زمان است.

۲. به طور متوسط طی دو دهه گذشته، هر سال ۱۲ مورد “تکه تکه شدن”(fragmentations) تصادفی در فضا اتفاق می‌افتد و این روند در حال افزایش است. وقایع تکه تکه شدن، لحظاتی است که در آن زباله‌ها به دلیل برخورد، انفجار، مشکلات الکتریکی و حتی فقط جدا شدن اجسام به دلیل شرایط سخت فضا ایجاد می‌شود.

۳. در دهه گذشته، ۱۵ تا۳۰ درصد از اشیا یا محموله‌های پرتاب شده به مدارهای غیر منطبق در ناحیه مدار نزدیک زمین(به استثنای فضاپیماهای سرنشین دار) تلاش کرده‌اند تا با اقدامات کاهش زباله سازگار باشند. بین پنج تا ۲۰ درصد این کار را با موفقیت انجام دادند و در سال ۲۰۱۸ به دلیل فعال بودن تقلیل مدار از صورت فلکی ایریدیوم این مقدار به ۳۵ درصد رسید.

۴. بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از زباله‌هایی که در مدار نزدیک زمین غیرمنطبق در این دهه قرار دارند اقداماتی در جهت کاهش زباله انجام دادند. از این تعداد، ۳۰ تا ۷۰ درصد این کار را با موفقیت انجام دادند.

۵. ماهواره‌های زیادی در مدارهایی با ارتفاع کم قرار دارند که به طور طبیعی می‌سوزند. میزان ترافیک پرتاب شده به منطقه محافظت شده در مدار نزدیک زمین – تا ارتفاع دو هزار کیلومتر- بخصوص به دلیل ازدیاد ماهواره‌های کوچک و صورت فلکی، به طور قابل توجهی در حال تغییر هستند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top