امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 10636 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ | ارسال توسط : |
327 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به ادعاهای سفیر سعودی علیه ایران، از جامعه جهانی خواست این کشور را برای فعالیت پنهانی اتمی خود پاسخگو سازد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حیدرعلی بلوجی در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رد اتهامات بی اساس سفیر سعودی علیه ایران، اظهارداشت: دیدن این درجه از خصومت از طرف کشورهایی همچون سعودی تاسف‌آور است در حالیکه ایران همواره طرح‌های صلح را برای تامین ثبات منطقه خودمان ارائه داده است.

وی ادامه داد: با این حال، آنها این درخواست‌های صلح را نپذیرفته‌اند و در عوض به سیاست‌های ناموفق خود در زمینه راه حل‌های نظامی و یا التماس دیگران برای مقابله با ایران علاوه بر تلاش‌های بدشان برای اتهام‌زنی ایران ادامه داده‌اند.

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: فعالیت‌های هسته ای ایران به طور کامل شفاف است و ما کاملا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کنیم و آخرین گزارش‌ها و اظهارات مدیرکل آژانس به صراحت همکاری ایران را تایید کرده است.

بلوجی یادآور شد: مدیرکل آژانس توافق اخیر بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لحظه درخشان دیپلماسی می‌خواند.

وی ادامه داد: باید به نماینده سعودی یادآور شوم که تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که مرجع صالح برای ارزیابی فعالیت‌های کشورهای عضو است نه کشورهایی چون سعودی که سوء نیت آنها در مورد ایران هرگز اجازه نمی‌دهد واقعیت‌های درست را بشنوند یا ببینند.

این دیپلمات ایران اضافه کرد: ما مطمئن هستیم اگر قرار باشد موضوعات به شکلی منصفانه مورد بحث و بررسی قرار گیرند، موارد زیادی وجود دارد که سعودی‌ها باید آنها را روشن کنند.

بلوجی اظهار کرد: فقط در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، می‌خواهم مثالی بزنم و نگرانی هیات نمایندگی خود را در مورد عدم اجرای توافقنامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی به ثبت برسانم. ریاض توافقنامه جامع پادمانی را به طور کامل اجرا نمی‌کند و حتی همین مقدار برنامه اندک فعلی خود را همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بارها درخواست کرده بود، برای تایید در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارائه نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شکست اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمانی است که به نظر می‌رسد توانایی هسته‌ای عربستان در اجرای یک برنامه جاه‌طلبانه می‌تواند به سعودی‌ها اجازه دهد برخی فعالیت‌های هسته‌ای را پنهان کنند بدون اینکه مورد بازرسی آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی قرار گیرند.

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: نگرانی در مورد فعالیت‌های هسته ای نشت یافته عربستان سعودی به رسانه‌ها و شناسایی سایت‌های مخفی هسته‌ای در بیابان، نیاز به حمایت گسترده‌ای از تلاش‌های جمعی بین‌المللی دارد تا سعودی‌ها را مسئول رفتارهای خود بدانند. اجرای یکنواخت به جای اجرای گزینشی ضوابط پادمانی در دراز مدت به نفع جامعه جهانی خواهد بود.

بلوجی تاکیدکرد: جامعه بین‌الملل باید از ریاض بخواهد که فوری توافقنامه جامع پادمانی را به طور کامل اجرا کند. توقف کمک‌های هسته‌ای به عربستان سعودی تنها راهی است که می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد. این عدم شفافیت در فعالیت‌های عربستان سعودی، مطمئنا کل رژیم پادمان را زیر پا می‌گذارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا ، عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل اخیرا گفت: حمایت سابق عربستان از توافق هسته ای ایران بر مبنای لزوم پایان دادن به انتشار سلاح کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه و جهان بود.

وی مدعی شد: عربستان نگران عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای است که آخرین آن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ گزارشی که در آن تاکیدشده است ذخیره اورانیوم غنی شده ایران ده برابر چیزی است که در برجام بر آن توافق شده است.

نماینده عربستان همچنین مدعی شد که دستیابی به توافق بین المللی فراگیر در رابطه با برنامه هسته ای ایران امری ضروری است؛ توافقی که این کشور را از دستیابی به سلاح هسته ای منع کند و به آن‌چه رفتارهای بی ثبات کننده در منطقه و حمایت از تروریسم می‌خواند، پایان دهد. این مساله باعث می شود که ایران با جامعه بین المللی آمیخته شود و به خاطر منافع ملت آن تمام تحریم ها برداشته شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top