امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 10560 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ | ارسال توسط : |
294 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

پژوهشگران باور دارند که ورقه‌های بسیار باریکی از جنس گرافیت می‌توانند به خنک نگه داشتن ابزار الکترونیکی کمک کنند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران “دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله”(KAUST)، شکلی از گرافیت با ضخامت نانومتر ابداع کرده‌اند که می‌تواند به خنک نگه داشتن ابزار الکترونیکی کمک کند.

لایه‌های گرافیت، نقش مهمی در خنک نگه داشتن بسیاری از ابزار الکترونیکی بر عهده دارند. قابلیت عالی رسانایی گرمایی آنها می‌تواند گرمای تولید شده توسط اجزای ابزار الکترونیکی را خنثی کند. در هر حال، ساختن این مواد آسان نیست و به روندی چند مرحله‌ای نیاز دارد.

دکتر “جی دوکار”(G. Deokar)، سرپرست این پژوهش گفت: در روشی که برای ساخت این لایه‌های گرافیت به کار می‌رود، از نوعی پلیمر استفاده می‌شود. این روش، بسیار پیچیده است و به انرژی زیادی نیاز دارد.

دوکار و همکارانش، روش موثرتری را برای تولید این گرافیت‌ها که ابزار الکترونیکی را خنک می‌کنند، به کار بردند. در این روش، از نیکل به عنوان کاتالیزگر استفاده می‌شود تا گاز متان داغ را به گرافیت تبدیل کند. لایه‌های گرافیت که روی سطح نیکل شکل می‌گیرند، تنها ۱۰۰ نانومتر ضخامت دارند.

این ورقه‌های موسوم به “NGFs”، با قرار گرفتن ماده در دمای ۹۰۰ درجه سلسیوس تولید می‌شوند و می‌توان آنها را به سطوح دیگر نیز انتقال داد.

ورقه‌های NGFs نسبت به ورقه‌های گرافیت با ضخامت میکرومتر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار باریک‌تر هستند اما ضخامت بیشتری نسبت به گرافین یک لایه دارند. به گفته پژوهشگران، این ورقه‌ها انعطاف‌پذیری و استحکام بیشتری دارند و هزینه تولید آنها نیز کمتر است.

ورقه‌های NGFs، مکمل گرافین و ورقه‌های گرافیت صنعتی هستند. شاید بتوان از این ورقه‌های رسانا و نیمه‌شفاف، برای خنک نگه داشتن ابزار الکترونیکی استفاده کرد. پژوهشگران باور دارند که ماهیت تطبیق‌پذیر این ورقه‌ها، آنها را به مولفه مناسبی برای استفاده در سلول‌های خورشیدی و حسگرهایی که گاز نیتروژن دی‌اکسید را تشخیص می‌دهند، تبدیل می‌کند.

این پژوهش، در مجلات “Scientific Reports” و “Nanotechnology” به چاپ رسید.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top