امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 10510 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ | ارسال توسط : |
272 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از اعتیاد به تحریم به جنون تحریم رسیده‌اند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا ، سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از اعمال تحریم های جدید این کشور علیه ایران از شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده بود و گفته بود که آمریکا برای کمک به ایران در این زمینه آمادگی دارد، گفت: مواضع مقامات آمریکایی در مورد ایران به یک حالت روان پریشی رسیده است. آنها هر چه می زنند به در بسته می خورند.

وی با تاکید بر اینکه ادعاهای مقامات آمریکایی در این زمینه تبلیغاتی و نمایشی است، افزود: آنها تا به امروز نه تنها کوچکترین قدمی در این ارتباط برنداشته اند بلکه صدها قدم برعکس این فرآیند عمل کرده اند. آنها هر موقع که می خواهند اقدامی علیه ایران انجام دهند قبلش یک نمایش تبلیغاتی به راه می اندازند و مواضعی برعکس آنچه که عمل می کنند اتخاذ می‌کنند.

وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی ها امروز بزرگترین دشمن ملت ایران، دولت آمریکا و ترامپ است، گفت: این فقط محدود به ایران نیست بلکه مردم منطقه نیز چنین نظری دارند و روزهای تلخ آمریکا به فرض رفتن ترامپ از کاخ سفید نیز به این زودی ها تمام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سند ۲۵ ساله ایران و چین به موضوع فروش نفت ایران به چین اشاره ای شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردم سند ۲۵ ساله بین ایران و چین یک موضوع روز نیست، بلکه یک سند راهبردی و یک نقشه راه است. در ارتباط با موضوع نفت نیز به صورت روزانه بخش های مختلف در ایران در حال کار کردن هستند. با کشورهای مختلف در تماس هستند و اگر می بینید که فشار حداکثری آمریکا به آن چیزی که آنها مد نظرشان بوده است نرسیده است به خاطر این تلاش هاست. ایران نه فقط با یک کشور، بلکه با کشورهای دیگر این مسیر را جلو می برد، از جمله موضوع فروش نفت را گرچه در این مسیر سختی هایی نیز وجود دارد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد بر اساس برخی از تحلیل ها ترامپ با برخی از اقدامات جنون آمیز می‌خواهد ایران را وارد یک درگیری بکند تا از این درگیری به نفع خود در انتخابات جهت کسب آرا استفاده کند، گفت: جواب ایران در برابر هر گونه اقدام آمریکا روشن است و ما اصلا محاسبه نمی کنیم که این پاسخ به نفع چه کسی در آمریکا است. ما در چارچوب سیاست های دفاعی خود عمل می‌کنیم و هر کسی با هر نیتی و تحلیلی وارد حریم امنیتی ایران شود سیلی می خورد و مهم نیست که این موضوع به نفع یا ضرر چه کسی در آمریکاست.

خطیب زاده تصریح کرد: سیاست ایران در برابر آمریکا حساب شده است و بر اساس این سیاست حساب شده بود که ایران پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق را زد و یا آمریکایی ها جرأت نمی کنند که به تانکرهای نفتی ایران نزدیک شوند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: زبان ما خطاب به آمریکا زبان اقتدار است و نه زبان ترس کشورهای اروپایی و یا برخی از کشورهای منطقه، آنها اگر در شناخت و عکس العمل ایران در برابر هر گونه اقدامی خطای راهبردی داشته باشند با کابوس روبه‌رو خواهند شد.

وی با بیان اینکه باید به موضوع توجه داشته باشید، آنچه که این روزها از سوی برخی از مقامات آمریکایی در مورد ایران می شنوید ناشی از ترس است، افزود: پاسخ ایران در برابر هر گونه اقدامی مبتنی بر دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در آستانه فرا رسیدن ۲۷ مهر ماه ظریف به برخی از کشورها جهت رایزنی برای جلوگیری از اقدامات احتمالی آمریکا در ارتباط با رفع تحریم های تسلیحاتی ایران سفر می کند یا نه؟ گفت: رایزنی های جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه با کشورهای مختلف ادامه دارد. البته شما باید توجه داشته باشید که کرونا یک موضوع جدی است و نباید آن را سطحی دانست. کرونا دنیا را متحول کرده و این شامل رفت و آمدهای دیپلماتیک و سفرها نیز می باشد که البته در این چارچوب از مسیرهای جایگزین استفاده می شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: ۲۷ مهر ماه روزی خواهد بود که به صورت خودکار نه با رایزنی کسی تمام محرومیت های تسلیحاتی ایران طبق برجام برداشته می شود. در ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهرماه محدودیت های تسلیحاتی ایران طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفع می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به چین گفت : ایشان ملاقات خوب و مفصلی با وزیر خارجه چین داشتند .

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه وزارت خارجه  برای کمک به باشگاه‌ها و وزارت ورزش برای پیشبرد امور خود دارای آمادگی است در پاسخ به این سوال که آیا پرسپولیس  از وزارت خارجه برای پرداخت بدهی خود به برانکو درخواست کمک کرده است با بیان مطلب فوق گفت: تاکنون در این ارتباط درخواست مستقلی از وزارت ورزش  و باشگاه مورد اشاره دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تهران چه انتظاری از شرکای برجامی خود در اتحادیه اروپا دارد با توجه به اینکه آنها تا کنون به تعهدات خود در برابر ایران در ارتباط با برجام عمل نکرده‌اند، گفت: ما از هیچ کسی انتظاری نداریم که در مورد ملت ایران لطفی را انجام دهد بلکه تاکید بر این داریم که کشورها به تعهدات خود عمل کنند. متاسفانه اروپایی‌ها در این ایام تمام اعتبار خود را در ارتباط با اجرای برجام به نوعی در گروگان اخذ رضایت از واشنگتن قرار داده اند و ما بارها گفته ایم که این راهبرد، راهبرد غلطی است و اروپایی‌ها تا کنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود در مورد ایران عمل کنند و ما در این چارچوب تاکنون چندین بار مکانیزم حل و فصل اختلافات را فعال کرده‌ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه هر کسی آمر این دستورها در واشنگتن و دیگر نقاط دنیاست دارد در جنایت علیه ملت ایران مشارکت می کند در مورد بحث غذا و دارو و موانعی که آمریکایی‌ها با تحریم های خود برای ورود این کالاها به ایران ایجاد کرده اند گفت: در بحث غذا و دارو ایران با محدودیت هایی روبرو شده است و مشکلاتی را به وجود آورده است ولی اینها همه نافی مسئولیت دولت نیست و دولت با سختی و تلاش سعی دارد که مشکلات مردم در این زمینه را رفع کند و به وظایف خود در این عرصه عمل کند.

وی ادامه داد: صبح ظفر نزدیک است و آمریکا نفس‌های خود را با این نمایش‌ها از بعد تحریمی می‌کشد. تحریم‌ها در حال حاضر خودشان را می خورند و خودشان خودشان را شکست می دهند. در واقع شما می‌دانید که وقتی از یک ابزار بیش از حد استفاده شود این ابزار نتیجه برعکس می‌دهد و این شامل تحریم‌ها نیز هست.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: آمریکا با استفاده جنون آمیز از ابزارهای مالی، پولی و بانکی خود از جمله دلار و همچنین بحث تحریم ها تلاش دارد که اهداف خود را پیش ببرد ولی این موضوع کم کم به ضد خود تبدیل می شود و ما هر چه بیشتر به جلو برویم آمریکایی‌ها متوجه می‌شوند که در پی این سیاست‌ها با چه شکست‌هایی روبرو شده و می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مشکل به وجود آمده برای دانشجویان ایرانی در اوکراین از جمله عدم تمدید زمان اقامت آنها گفت: ما گزارش هایی در این زمینه دریافت کرده‌ایم. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین به صورت جدی پیگیر این موضوع است و این مشکل فقط مربوط به اوکراین نیست. ما در دیگر کشورها به خاطر کرونا با چنین مشکلاتی روبرو شده ایم. معاون کنسولی وزارت خارجه نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می کند. ما با جدیت مسائل و مشکلات اتباع خود را در دیگر کشورها پیگیری می کنیم و در مورد موضوع مورد اشاره مورد به مورد در حال حل کردن آن هستیم و برخی را موردی حل کرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بسته شدن مرزهای ایران و عراق این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده از جمله اینکه برخی از مسافران عراقی که بیمار هستند برای ورود به ایران با مشکل روبرو شده اند، گفت: مرزها بسته نیست، مرزها بر اساس پروتکل های خاصی که تدوین شده فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه ما به ابعاد انسانی مسائل نیز توجه داریم و مهمترین موضوع برای ما حفظ سلامت افرادی است که وارد ایران می شوند، گفت: در این زمینه پروتکلی را تهیه کرده ایم و امیدواریم که به زودی و به سرعت بتوانیم برخی از استثناءها را قائل شویم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تمام توان پزشکی ایران متمرکز بر مهار و مقابله با موج سوم کرونا در کشورمان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند آستانه گفت: روند آستانه روند زنده ای است، وزارت خارجه سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مورد این روند به صورت مستمر با یکدیگر در حال رایزنی و گفت وگو هستند و ما تلاش داریم تا پایان اکتبر نشست دیگری را در این فرآیند در سطح معاونین وزرای خارجه سه کشور برگزار کنیم که به نظر می رسد مهمترین محورهای مطرح در آن موضوع ادلب، شرق فرات و بحث قانون اساسی سوریه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین تحولات قره باغ و طرح ایران برای حل این بحران گفت: ما از ایجاد آتش بس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان استقبال کردیم و از نقض آتش بس نیز متاثر هستیم. بر اساس شواهدی که دو طرف به ایران می دهند ما هر گونه وارد کردن خسارت به مناطق مسکونی را محکوم می کنیم و کشتار غیر نظامیان را قابل قبول نمی‌دانیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در این فرآیند ما دو طرف را دعوت به خویشتن‌داری می کنیم و تاکید بر انجام گفت وگوی سیاسی بین دو طرف داریم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مولفه های طرح ایران برای حل بحران قره باغ، گفت: در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شده است و به محض اینکه دو طرف آمادگی لازم را داشته باشند در این مسیر حرکت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوهای درون فلسطینی که اخیرا نیز در مسکو برگزار شده و اینکه آیا تهران آمادگی میزبانی از این گفت‌وگوها را دارد گفت: ما از انجام گفت وگوهای درون فلسطینی استقبال می کنیم و از تمام ظرفیت های خود برای پیشبرد این گفت‌وگوها و به نتیجه رسیدن آن استفاده می کنیم و اگر فرصتی باشد تهران نیز می‌تواند میزبان این مذاکرات باشد. مسئله برای ما این است که این مذاکرات به پیش برود.

خطیب زاده همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس در اواخر هفته گذشته گفت: انجام گفت وگو بین همتایان از کشورهای مختلف چیز مرسومی است و این گفت وگو نیز در همین چارچوب انجام شده است و وزیران امور خارجه ایران و انگلیس در مورد مسائل مورد علاقه دو طرف و همچنین مسائل منطقه و بین المللی رایزنی کرده اند.

وی همچنین در مورد حکم یک دادگاه آمریکایی مبنی بر پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار از سوی ایران به خانواده رابرت لوینسون (شهروند آمریکایی) که خانواده او مدعی هستند که او در ایران ناپدید شده است، گفت: اول از همه این یک موضوع خنده دار است که یک دادگاهی در یک کشور بخواهد دولتی را محکوم کند و این رفتارها همه ناشی از نگاه متوهمانه واشنگتن به مناسبات بین المللی است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در مورد پرونده مورد اشاره ما بارها اعلام کرده ایم که هر نوع اطلاعاتی که لازم بوده است را در مورد این فصل ارائه کرده ایم. چنانکه وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در یک موضع گیری به صراحت گفت که لوینسون از ایران خارج شده و در جای دیگری نگهداری می شود.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: ما متوجه وضعیت خانواده او هستیم. آنها به دنبال پایان یافتن پرونده هستند ولی آنها پایان این پرونده را باید در واشنگتن دنبال کنند نه تهران.

این خبر تکمیل می‌شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top