امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 10434 |
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ | ارسال توسط : |
307 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

انعکاس روز و به نقل از ایسنا/خراسان رضوی ایده ایمنی جمعی مانند خود ویروس کووید-۱۹ به زندگی عمومی بازمی‌گردد. این ایده در ابتدا به‌عنوان راهی برای جلوگیری از همه‌گیری معرفی‌شده بود به این معنی که تعدادی کافی از افراد را آلوده کرده و سپس به دلیل ایمنی جمعی میزان ابتلا به آن کاهش یابد و بیماری متوقف شود.

به گزارش گاردین، بعد از اعلام اینکه ایمنی جمعی با از بین رفتن تعداد زیادی از افراد حاصل می‌شود، ایده ایمنی جمعی در برابر کرونا از بین رفت. بااین‌وجود، این موضوع دوباره خبرساز شده است.

هفته گذشته در بیانیه Great Barrington اعلام شد، اکنون زمان آن فرارسیده است که محدودیت‌های خانه‌نشینی برای بیشتر افراد جامعه برداشته شود و افراد اجازه داشته باشند که زندگی خود را ادامه دهند. البته در این بیانیه ذکرشده است همچنان باید از افراد آسیب‌پذیر و مسن محافظت شود. این بیانیه گفته است که ایمنی جمعی افزایش‌یافته و به‌زودی بیماری کووید-۱۹ از بین خواهد رفت.

این مورد بحثی اغواکننده است. اما آیا ایمنی جمعی در حقیقت نوشدارویی است که زمان آن فرارسیده است؟ آیا می‌تواند این بحران را از بین ببرد؟ بسیاری از دانشمندان انگلیس احتیاط را توصیه می‌کنند.

همان‌طور که دانشمندان اشاره کردند، فقط حدود ۸درصد از جمعیت انگلیس به ویروس کووید-۱۹ آلوده ‌شده‌اند. سر رابرت لچلر، رئیس آکادمی علوم پزشکی  گفت: «برای رسیدن به ایمنی جمعی نیاز به حدود ۷۰درصد جمعیت آلوده داریم. نه‌تنها راه زیادی تا رسیدن به ایمنی جمعی وجود دارد بلکه اکنون می‌دانیم که ایمنی کووید-۱۹ باگذشت زمان کاهش می‌یابد و امکان دارد افراد دوباره به ویروس آلوده شوند.»

به همین دلیل، دانشمندان استدلال می‌کنند که بسیار بعید است ایمنی جمعی بدون واکسن یا عفونت مجدد منظم حفظ شود. نکته مهم دیگر این است که اگر تلاش برای دستیابی به ایمنی جمعی با برداشتن محدودیت‌های خانه‌نشینی باشد، شاهد افزایش زیادی در تعداد مرگ‌ومیر در میان افراد مسن و آسیب‌پذیر خواهیم بود. خدمات بهداشتی و پزشکی بریتانیا (NHS) بیش‌ازحد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت درحالی‌که تعداد زیاد موارد ابتلا به کووید-۱۹ حتی برای کسانی که فقط علائم اولیه خفیف را دارند نیز عواقب طولانی‌مدت خواهد داشت.

دانشمندان همچنین به نمونه مانائوس در برزیل اشاره می‌کنند. این شهر با موجی ویرانگر از موارد کووید-۱۹ روبرو شد که منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ نفر در اوایل سال جاری شد. سپس میزان ابتلا به ویروس فروکش کرد و ادعا شد که این شهر به مصونیت جمعی رسیده است. بااین‌حال، اکنون تعداد ابتلا افزایش‌یافته است و نشان می‌دهد که نتوانسته به ایمنی جمعی دست یابد.

مایکل هد، محقق ارشد بهداشت جهانی از دانشگاه ساوتهمپتون گفت: درواقع، مفهوم ایمنی جمعی به‌سادگی خوشایند نیست. وی بیانیه Great Barrington را چیزی بیشتر از یک دادخواست آنلاین توصیف می‌کند و به گروه‌های متخصص تذکر می‌دهد که با این ایده مخالفت کنند.

وی افزود: «در انگلیس، حدود سه ماه خانه‌نشینی کامل ملی وجود داشت. در این مدت، باوجود اینکه زندگی بسیار کمی در انگلیس به‌عنوان” زندگی عادی “در جریان بود، هزاران نفر از افراد آسیب‌پذیر  که به‌طورکلی از هر چهار نفر یک نفر را تشکیل می‌دهند  به دلیل ویروس همه‌گیر کرونا از بین رفتند و هنوز هم تنها ۸درصد از جمعیت میزانی ایمنی دارند.»

هد نتیجه‌گیری کرد که افزایش این سطح به ۶۰ تا ۷۰ درصد برای دستیابی به مصونیت جمعی عواقب ویرانگری خواهد داشت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top