امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 10430 |
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ | ارسال توسط : |
646 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

ابزار ویرایش ژن کریسپر/cas9 یکی از امیدوار کننده ترین رویکردها برای پیشرفت درمان بیماری‌های ژنتیکی از جمله سرطان است. اخیرا مرکز سیتوژنتیک مولکولی به رهبری “ساندرا رودریگز-پرالس” در مرکز تحقیقات ملی سرطان اسپانیا(CNIO) با به کارگیری موثر این فناوری برای از بین بردن ژن‌های به اصطلاح “ژن پیوندی” یا “ژن دورگه”،گامی نوین در این راستا برداشته اند. این کار می‌تواند در آینده به توسعه درمان‌های سرطانی که به طور خاص تومورها را بدون اینکه بر سلول‌های سالم تأثیر بگذارد از بین می‌برند منجر شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، ژن پیوندی یا ژن دورگه(Fusion gene) به ژنی گفته می‌شود که از آمیختگی دو ژن جداگانه پدید آمده باشد. ژن های پیوندی نتیجه اتصال غیر طبیعی قطعات دی.ان.ای از دو ژن مختلف است و این اتفاقی است که به طور تصادفی طی فرآیند تقسیم سلول رخ می‌دهد. اگر سلول نتواند این خطا را اصلاح کند، از بین می‌رود و  در نهایت ژن‌های پیوندی نیز از بین می‌روند. اما هنگامی که خطا به عملیات تکثیر منجر شود، سلول حامل، تکثیر می‌شود و ژن‌های پیوندی و پروتئین‌های رمزگذاری شده آنها به یک رویداد تشکیل تومور منتهی می‌شوند.  

ساندرا رودریگز-پرالس،  نویسنده اصلی این تحقیق گفت: بسیاری از بازآرایی‌های کروموزومی و ژن‌های پیوندی تولیدی ریشه در سارکوم و لوسمی‌های کودکی دارد. ژن پیوندی همچنین در ۲۰ درصد از موارد و میان تومورهای پروستات، پستان، ریه و مغز یافت می‌شود و از آنجا که فقط در سلول‌های توموری وجود دارد، بررسی ژن پیوندی به یکی از موضوعات مورد علاقه دانشمندان برای مطالعه تبدیل شده است.

اما اینجاست که فناوری کریسپر وارد عمل می‌شود. با استفاده از این فناوری، محققان می‌توانند توالی‌های خاصی از ژنوم را مورد هدف قرار دهند و مانند اینکه از قیچی مولکولی استفاده می‌کنند، قطعات دی.ان.ای را بریده و کپی کنند و بنابراین ژنوم را به روشی کنترل شده اصلاح کنند. در مطالعه انجام شده توسط محققان این مطالعه، محققان خطوط سلولی و موش‌های مبتلا به سارکوم یوئینگ و سرطان خون میلوئیدی مزمن را مورد بررسی قرار دادند که در آن آنها موفق شدند سلول‌های تومور را با بریدن ژن‌های پیوندی ایجاد کننده تومور از بین ببرند. این اولین بار است که فناوری کریسپر برای حذف انتخابی ژن‌های پیوندی در سلول‌های تومور با موفقیت استفاده می‌شود.

سارکوم یوئینگ نوعی تومور بدخیم گرد کوچک آبی‌رنگ و نادر است که در استخوان‌ها یا بافت نرم به‌ وجود می‌آید. این تومور در هر استخوانی می‌تواند بروز کند ولی بیشتر در لگن، ران و بازو و کتف و دنده‌ها رشد می‌کند و سن شیوع آن در نوجوانی یا جوانی است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top