امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 10428 |
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ | ارسال توسط : |
350 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، مدلی را ارائه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از نوعی نشانگر زیستی، به درمان بهتر سرطان کمک کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، “نئوآنتی‌ژن‌ها”(Neoantigens)، نشانگرهای کوچکی هستند که می‌توانند به ارائه نسل جدیدی از ایمنی‌درمانی کمک کنند. هدف قرار دادن نئوآنتی‌ژن‌های درست برای ارائه واکسن یا سلول درمانی می‌تواند روش امیدوارکننده‌ای برای از بین بردن سرطان با کمترین عوارض جانبی باشد اما صدها جهش در یک تومور وجود دارند که تنها برخی از آنها می‌توانند به واکنش ایمنی در برابر سرطان منجر شوند.

دانشمندان “موسسه ایمنی‌درمانی سرطان پارکر”(PICI) آمریکا، پارامترهایی را ارائه داده‌اند که می‌تواند پیش‌بینی کند که کدام یک از نئوآنتی‌ژن‌ها در از بین بردن سرطان موثر هستند. یافته‌های این پژوهش می‌توانند به ارائه نسل جدیدی از ایمنی‌درمانی ختم شوند که موثرتر هستند و به صورت شخصی‌سازی شده تجویز می‌شوند.

دانشمندان طی تحلیل‌های محاسباتی خود، ویژگی‌های جدیدی را یافتند که حاکی از این هستند که احتمال بروز واکنش ایمنی در کدام یک از نشانگرهای سرطان بیشتر است.

هنگامی که دانشمندان، داده‌های این مدل را آزمایش کردند، دریافتند که مدل می‌تواند نئوآنتی‌ژن‌های موثر را با ۷۵ درصد دقت و انواع بدون تاثیر را با ۹۵ درصد دقت پیش‌بینی کند.

“دنیل ولز”(Daniel Wells)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هدف ما این است که نهایتا یک درمان جدید مبتنی بر نئوآنتی‌ژن‌ها ارائه دهیم. اگر هر روش قدیمی و جدیدی، از این داده‌ها برای محک زدن پیش‌بینی‌های خود استفاده کند، همکاری و تکرار روش‌های جدید با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی نئوآنتی‌ژن‌ها تاکنون مانند یک جعبه سیاه بوده است. مدلی که ما ارائه داده‌ایم، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نخستین مدلی است که این ویژگی‌های موثر را شناسایی می‌کند.

پژوهش‌های بسیاری باید انجام شوند تا تاثیر این مدل را در پیش‌بینی انواع سرطان نشان دهند اما این اکتشافات، گام بزرگی در حوزه پژوهش‌های مربوط به نئوآنتی‌ژن‌ها به شمار می‌روند.

“لیزا باترفیلد”(Lisa Butterfield)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش می‌تواند ارائه دارو و الگوریتم‌های مربوط به آن را بهبود ببخشد. مدل ما می‌تواند آنتی‌ژن‌های مربوط به هر سرطان و سیستم ایمنی را اولویت‌بندی کند و به ارائه درمان بهتر بیانجامد.

این پژوهش، در مجله “Cell” به چاپ رسید.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top