امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 10165 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ | ارسال توسط : |
252 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن اشاره به کاهش تعداد روزهای غبارخیزی در استان‌های مختلف کشور گفت: از حدود سه سال گذشته تاکنون حدود ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور اختصاص داده شده است.

علی محمد طهماسبی در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا با اشاره به کانون‌های خارجی گرد و غبار اظهار کرد: وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار ۳۳۰ میلیون هکتار است که سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰ میلیون تن غبارخیزی دارند. ما در نظر داریم تا با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم برنامه‌ای‌ برای مقابله با گرد و غبار در منطقه تدوین کنیم. 

وی درباره وضعیت کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور تصریح کرد: خوشبختانه طی پنج سال اخیر تعداد روزهای غبار خیزی در استان‌های مختلف کشور کاهش یافته است. برای مثال در اهواز طی سال‌های گذشته حتی تا ۱۶۰ روز در سال غبار خیزی و هوای آلوده ثبت شده است. بر اساس اطلاعات موجود در سال ۲۰۱۲ در اهواز ۱۲۰ روز غبارآلود داشتیم اما این اطلاعات نشان می‌دهد که طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ تعداد روزهای غبارخیز به ترتیب ۷۷، ۸۵، ۷۲ و ۲۰ روز بوده است.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: علاوه بر بارش‌های خوب که سبب آبگیری تالاب‌ها شد، مجموعه‌ای از اقدامات بیولوژیک و بیومکانیک نیز در کاهش روز آلوده و غبارخیز در استان‌های مختلف کشور موثر بوده است.  طی سه سال اخیر بودجه‌ای حدود ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافت و با استفاده از آن اقدامات مختلفی از جمله نهال‌کاری و بوته‌کاری، مدیریت روان‌آب و… انجام شد.

طهماسبی با بیان اینکه در ۱۲۴ هزار متر مکعب از اراضی کشور لایروبی و احداث و اصلاح مجاری انتقال آب صورت گرفته است، گفت: در کنار انجام این اقدامات ۱۸۸ ایستگاه پایش و گزارش کیفیت هوا نیز راهبری شده است.

وی همچنین درباره خسارت‌های اقتصادی ناشی از گرد و غبار توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که روی خسارت‌های ناشی از گرد و غبار بر منابع زیستی و اقتصادی صورت گرفته است، می‌توان گفت که کل خسارات اقتصادی گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی پنج استان مورد مطالعه (خوزستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمانشاه و ایلام) بر اساس قیمت‌های سال ۱۳۹۷،  ۵۶ میلیارد و ۳۷ میلیون ریال برآورد شده است.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در پایان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده چنانچه هیچگونه اقدامی برای مهار، کاهش فراوانی و شدت وقوع پدیده گرد و غبار در این استان‌ها صورت نگیرد در یک دوره ۱۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۶ این استان‌ها در مجموع ۴۲۱ هزار میلیارد ریال از این بابت متحمل خسارت می‌شوند. از سوی دیگر اگر با انجام اقدامات موثر بتوان تعداد گرد و غبار را تا سطح قابل توجهی کاهش داد رفاه اقتصادی جامعه این استان‌ها بیش از ۴۲۱ هزار میلیارد ریال در یک دوره ۱۰ ساله بهبود می‌یابد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top