امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 10144 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ | ارسال توسط : |
610 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

لاوروف گفته با جاری شدن آتش‌بس موقت، دو کشور وارد مذاکرات جدی برای حل اختلافات خواهند شد. قرار است آتش‌بس از ظهر روز شنبه، دهم اکتبر، برقرار شود. بیش از ۳۰۰ نفر تاکنون در جریان درگیری‌های میان دو کشور در قره‌باغ کشته شده‌اند.

آتش‌بس موقتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان
سرگئی لاوروف (وسط) می‌گوید نخستین جلسه مذاکره میان وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان ۱۰ ساعت طول کشیده است
روسیه می‌گوید توانسته بعد از ۱۰ ساعت مذاکره ارمنستان و آذربایجان را مجاب به آتش بس موقت بر سر قره‌باغ کند.روز جمعه برای نخستین بار مذاکراتی در مسکو و با حضور وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تشکیل شد.

لاوروف گفته با جاری شدن آتش‌بس موقت، دو کشور وارد مذاکرات جدی برای حل اختلافات خواهند شد. قرار است آتش‌بس از ظهر روز شنبه، دهم اکتبر، برقرار شود. بیش از ۳۰۰ نفر تاکنون در جریان درگیری‌های میان دو کشور در قره‌باغ کشته شده‌اند.

این نخستین گفتگو‌های مستقیم بین دو کشور از زمان شروع درگیری‌ها از حدود دو هفته پیش بر سر منطقه قره‌باغ بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از دو طرف خواسته برای جمع‌آوری اجساد و تبادل زندانی خصومت‌ها را متوقف کنند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان پیش‌تر گفته بود تنها احیای تمامیت ارضی کشورش را می‌پذیرد. مقامات محلی ارمنی در قره‌باغ می‌گویند که بیش از ۳۷۰ سرباز در این منطقه کشته شدند.

از زمان شروع درگیری‌ها صد‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. جمهوری آذربایجان جزییاتی از میزان تلفات نظامیانش ارائه نکرده است. روز گذشته کشور‌های فرانسه، روسیه و آمریکا با برگزاری نشستی در ژنو درصدد برقراری آتش بس در قره‌باغ برآمدند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی مذاکره روز گذشته با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: “ما به سمت برقراری آتش بس حرکت می‌کنیم هر چند که اوضاع همچنان شکننده است. “

ترکیه که در این درگیری‌ها آشکارا از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند، گفته که تلاش‌های فرانسه، روسیه و آمریکا برای پایان دادن به جنگ بین نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بدون نتیجه خواهد بود، مگر آن که آن‌ها این تضمین را بدهند که نیرو‌های ارمنستان از قره‌باغ خارج می‌شوند.

 
آتش‌بس موقتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان
 
درباره قره‌باغ
منطقه‌ای کوهستانی به وسعت ۴۴۰۰ کیلومتر مربع.این منطقه به طور سنتی محل سکونت ارمنی‌های مسیحی و ترک‌های مسلمان بوده. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به یک منطقه خودمختار در جمهوری آذربایجان تبدیل شد.
 
قره‌باغ از نظر جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده، اما اکثریت جمعیت آن ارمنی است.
مقامات خودخوانده توسط هیچ یک از اعضای سازمان ملل از جمله ارمنستان به رسمیت شناخته نمی‌شوند. نیرو‌های جدایی طلب مناطق بیشتری را در اطراف قره باغ در جمهوری آذربایجان تصرف کردند. ترکیه آشکارا از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.
روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد. تخمین زده می‌شود که در نتیجه جنگ در سال‌های ۱۹۹۴-۱۹۸۸، یک میلیون نفر آواره و حدود ۳۰ هزار نفر کشته شده باشند.

منبع: بی بی سی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top