امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 10142 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ | ارسال توسط : |
2130 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

در بسیاری از انواع پژوهش‌های طبی و مرتبط با تولید واکسن از سلول‌هایی استفاده می‌شود که از بافت جنین‌های سقط شده تامین شده است.

پادتن مصرفی ترامپ: جنین انسان یا تخمدان موش؟
 
گفته می‌شود داروی اضطراری پادتن که برای درمان بیماری کووید-۱۹ برای دونالد ترامپ تجویز شد، در اصل از سلول‌های جنین‌های سقط شده گرفته شده است. به گفته نشریه «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو» داروی آزمایشی متشکل از چند پادتن که به وسیله موسسه دارویی «ریجنرون» تولید شده است در سال‌های ۱۹۷۰ با استفاده از سلول‌های جنین‌های سقط شده در هلند ساخته شده است.

تجویز این دارو برای آقای ترامپ کمتر از دو هفته پس از نامزدی ایمی کُنی بَرِت برای احراز مقام قضاوت دیوان عالی از سوی رئیس جمهوری صورت گرفته است. خانم کُنی برت که برای جایگزینی مقام روث بیدر گینزبرگ، قاضی متوفی دیوان عالی برگزیده شده، محافظه‌کار است و از مخالفان سرسخت سقط جنین.

ترامپ آخر هفته به دنبال علائم کووید-۱۹ برای درمان به بیمارستان منتقل شد، اما روز دوشنبه به کاخ سفید بازگشت.  شرکت «ریجنرون» می‌گوید ترکیب پادتن کووید-۱۹ نه از سلول‌های انسانی بلکه از سلول‌های تخمدان نوعی موش گرفته شده است.

اما این گزارش می‌گوید شرکت «ریجنرون» در ابتدا از سلول‌های جنین برای نحوه دیگر تولید این دارو استفاده کرده بود.

در این گزارش آمده است: «به گفته ریجنرون، تجربیات آزمایشگاهی در سال‌های ۱۹۷۰ برای ارزیابی قابلیت این پادتن از رشته سلول‌های استاندارد موسوم به «اچ‌ای کِی ۲۹۳ تی» استفاده کرده که منبع آن سلول‌های کلیه جنین‌های سقط شده در هلند بوده است.

از آن هنگام، سلول‌های ۲۹۳ تی “جاودانی” شده‌اند که به معنای آن است که همواره – مثل سلول‌های سرطانی – در محیط آزمایشگاهی تکثیر می‌شوند و مورد تغییرات ژنتیکی و افزودن دیگر عناصر به آن‌ها قرار می‌گیرند.»

این مقاله می‌گوید که «ریجنرون» با استفاده از سلول‌های ۲۹۳تی «بخش‌هایی از شبه‌ویروس» را می‌سازد که حاوی «شاخک»‌های خطرناک پروتئین ویروس کرونا است.  این شرکت سپس این ماده را برای مشاهده این که پادتن‌ها تا چه حد در مقابل ویروس موثرند، مورد آزمایش قرار می‌دهد.

موسسه ریجنرون می‌گوید از آن جایی که این سلول‌ها مدت‌ها قبل (حدود پنجاه سال پیش) گرفته شده‌اند دیگر با موارد سقط جنین مرتبط نیستند.

الکساندرا بوُیی، سخنگوی ریجنرون به این نشریه گفت: «این عبارتی است که می‌خواهید در مورد آن به‌کار ببرید، اما سلول ۲۹۳تی که امروز در دسترس ماست دیگر به عنوان بافت جنینی تلقی نمی‌شود و ما به هرحال از بافت‌های جنینی استفاده نمی‌کنیم.»

خانم بویی به نیویورک تایمز گفت: «(از سلول‌های ۲۹۳ تی) برای آزمایش قابلیت پادتن‌ها برای خنثی کردن ویروس استفاده شد. این سلول‌ها به منظور دیگری مورد استفاده قرار نگرفتند و بافت‌های جنینی در این پژوهش به‌کار گرفته نشد.».

اما طنز تلخ این شرایط در گزارش «ام آی تی تکنولوژی ریویو» منعکس شده است.

در این گزارش آمده: «هنگامی که رئیس جمهور با عوارض مرگبار کووید-۱۹ روبه‌رو شد، دستگاه رهبریش هیچ گونه مخالفتی با تجویز دارویی که بر سلول‌های جنینی استوار است نشان نداد و مخالفان سقط جنین هم سکوت اختیار کردند. به احتمال زیاد این دوگانگی ناشی از بی‌اطلاعی آن‌ها بوده است.»

در بسیاری از انواع پژوهش‌های طبی و مرتبط با تولید واکسن از سلول‌هایی استفاده می‌شود که از بافت جنین‌های سقط شده تامین شده است.

«تنها یک کارشناس می‌توانست این نکته را در داروی تجویز شده برای ترامپ تشخیص دهد.»

ترامپ در نخستین ساعات بامداد پس از بازگشت به کاخ سفید موضوع سقط جنین را که به گونه‌ای فزاینده در دستور نطق‌های انتخاباتیش در توییتر قرار می‌گیرد، مطرح کرد.

ترامپ نوشت: «بایدن و دموکرات‌ها اکنون این واقعیت را روشن کرده‌اند که کاملا با سقط جنین در ماه‌های آخر بارداری، درست پیش از وضع حمل و پس از آن موافقند. این اعدام است. بایدن حتی فرماندار ویرجینیا را هم که به وضوح به این نکته اشاره کرده تایید کرده است.» ترامپ در ادامه نوشت: «بروید بیرون و رای بدهید.»

این توییت به دنبال اظهارات بایدن مبنی بر این که پرونده شکایت «روُ در مقابل وِید» را «قانون آمریکا» خواهد کرد، به اشتراک گذاشته شده است.

یک سخنگوی موسسه ریجنرون گفت: «ما از رشته سلول‌های اچ‌ای کِی ۲۹۳ تی برای آزمایش قابلیت خنثی‌سازی ویروس سارس-کوو-۲ استفاده کرده‌ایم. (از این سلول‌ها برای تولید شبه‌ویروس با شاخک‌های پروتئینی استفاده می‌شود). سلول‌های اچ‌ای کی ۲۹۳ تی به عنوان سلول‌های جاودانه (نه سلول‌های بنیادی) شناخته می‌شوند که ابزاری معمول در پژوهش‌های آزمایشگاهی هستند.

این رشته سلول‌ها در ابتدا از تحول آدِنوُ ویروس‌های بافت کلیه جنین در سال ۱۹۷۷ گرفته شد. پس از آن، این سلول‌ها در سال‌های ۸۰ در دانشگاه استنفورد به آنتی‌ژن‌های اس وی ۴۰-تی (به همین دلیل حرف تی به نام آن اضافه شد) تغییر ماهیت دادند.

 
اچ‌ای کی ۲۹۳ تی به هیچ صورت دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در این پژوهش نیز از بافت جنینی استفاده نشده است. ما در تولید آرای جی ان – کوو۲ از سلول‌های انسان یا سلول‌های بنیادی جنین انسان استفاده نکرده‌ایم.»
 
منبع: ایندیپندنت

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top