امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 10141 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱ | ارسال توسط : |
264 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

این شبکه با انتقاد برخی از فضاشناسان مواجه شده است که ادعا می‌کنند مجموعه‌ای طولانی و پرتعداد از ماهواره‌ها میدان دید آن‌ها را مختل می‌کند و مانع پیشرفت‌های علمی خواهد شد.

اینترنت فضایی، برای استفاده مردم آماده است
به گفته ایلان ماسک ۸۰۰ ماهواره برای ارائه پوشش اینترنتی به «بخش قابل توجهی» از کره زمین کافی است
 
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌اکس بعد از ارسال آخرین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک به مدار زمین گفت اینترنت فضایی شرکت او برای استفاده عموم مردم آماده است. در هفته جاری، اسپیس‌اکس ۶۰ ماهواره دیگر را به مدار پایینی زمین منتقل کرد و تعداد کل ماهواره‌های موجود در این مدار را به حدود ۸۰۰ فقره رساند.

این شرکت خصوصی اکتشافات فضایی امیدوار است نهایتا ده‌ها هزار ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد تا از طریق مجموعه آن‌ها بتواند اینترنت پرسرعتی را برای ۹۹ درصد مناطق مسکونی زمین فراهم آورد.

بعد از ارسال ماهواره‌های اخیر، ماسک توییت کرد: «وقتی این ماهواره‌ها به جای معین خود برسند، ما خواهیم توانست طرح آزمایشی نسبتا گسترده‌ای را برای دسترسی به این اینترنت در شمال ایالات متحده و احتمالا جنوب کانادا به راه اندازیم. دیگر کشور‌ها نیز به زودی در این فهرست قرار خواهند گرفت بعد از آن که بتوانیم مجوز‌های لازم را دریافت کنیم.»

شبکه استارلینک هم‌اینک نیز در مقیاسی کوچک آزمایش شده است و بعد از آتش‌سوزی‌های اخیر در ایالات متحده برای استفاده اضطراری آتش‌نشانان و امدادگران، اینترنت پرسرعت ارائه کرد.

واحد مدیریت وضعیت اضطراری ایالت واشینگتن توانست با استفاده از هات‌اسپات پشتیبانی شده توسط ماهواره‌های استارلینک در ماه گذشته برای شهروندان شهر مالدن اینترنت فراهم آورد، در حالی که ۸۰ درصد این شهر در آتش سوخته بود.

در آن زمان ایلان ماسک گفت اسپیس‌اکس ارائه اینترنت را برای خدمات اضطراری و مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند در اولویت گذاشته است.

در ماه آوریل این کارآفرین میلیاردر گفت ۸۰۰ ماهواره برای ارائه پوشش اینترنتی به «بخش قابل توجهی» از کره زمین کافی است، گرچه سرعت اینترنت آن‌ها هنوز حتی به نزدیکی ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه هم نخواهد رسید و این سرعت بالا بنابه وعده اسپیس‌اکس بعد از ارسال ماهواره‌های بیشتر و رشد این شبکه، قابل دسترسی خواهد بود.

در وب‌سایت اسپیس‌اکس آمده است: «استارلینک با عملکردی که به شدت از راه‌های سنتی اینترنت ماهواره‌ای فاصله دارد و با استفاده از شبکه‌ای جهانی که محدود به ساختار‌های روی زمین نیست، می‌تواند اینترنت بسیار سریعی را برای مناطقی که از اینترنت نامطمئن یا گران‌قیمت برخوردارند یا مناطقی که اصلا به اینترنت دسترسی ندارند، ارائه کند.»

به گفته ماسک، مناطقی که در مرحله آزمایشی این طرح قرار دارند شامل منطقه پیرامون کلانشهر دیترویت و شهر ان آربر در ایالت میشیگان است. کاربران می‌توانند با استفاده از دستگاهی آنتن‌مانند که به عنوان هات‌اسپات وای‌فای این ماهواره‌ها عمل می‌کنند، از امواج اینترنت آن برخوردار شوند.

این شبکه با انتقاد برخی از فضاشناسان مواجه شده است که ادعا می‌کنند مجموعه‌ای طولانی و پرتعداد از ماهواره‌ها میدان دید آن‌ها را مختل می‌کند و مانع پیشرفت‌های علمی خواهد شد.

اسپیس‌اکس تلاش‌هایی کرده است تا تاثیر منفی ماهواره‌های خود را کم کند، ولی گزارشی جدید از کارگروه مجموعه ماهواره‌های شماره ۱ (ستکون ۱) هشدار داد: «هیچ کاری نمی‌توان کرد تا به طور کامل از تاثیر این مجموعه طولانی ماهواره‌ها بر برنامه‌های علمی طی نسل‌های آینده جلوگیری شود.»

 
منبع: ایندیپندنت

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top