امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 10139 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱ | ارسال توسط : |
553 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

با توجه به حضور سایر علاقه‌مندان این استاد بزرگ موسیقی ایرانی، در خارج از محل خاکسپاری، این مراسم از تلویزیون‌های شهری نصب شده در حال پخش است و مردم شاهد برگزاری این مراسم هستند.

علاقمندان به استاد محمدرضا شجریان در ساعات اولیه صبح امروز شنبه (۱۹ مهر) در آرامگاه فردوسی برای تشییع پیکر ایشان حضور یافتند. آخرین آیین‌های مذهبی خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی اجرا و پیکر وی در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.
با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خاکسپاری آن مرحوم با تعداد محدودی از افراد شرکت کننده در این مراسم یعنی حدود ۱۵۰ نفر شامل خانواده وی، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و برخی از مسوولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد در محل آرامگاه فردوسی برگزار شد.
با توجه به حضور سایر علاقه‌مندان این استاد بزرگ موسیقی ایرانی، در خارج از محل خاکسپاری، این مراسم از تلویزیون‌های شهری نصب شده در حال پخش است و مردم شاهد برگزاری این مراسم هستند.
مردم به نشانه علاقه خود به مرحوم شجریان، برخی از نوا‌ها و اشعار خوانده شده توسط آن استاد فقید همچون “مرغ سحر ناله سرکن” و “ای ایران مرز پر گهر” را زمزمه می‌کنند.
استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از نکات بارز برگزاری این مراسم است. همچنین، نیروی انتظامی با مشارکت نیرو‌های حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد برای برقرای امنیت این مراسم، در تلاش هستند.
خانواده مرحوم استاد محمدرضا شجریان نیز که دیشب وارد مشهد شده‌اند، صبح امروز و دقایقی پیش از آغاز مراسم خاکسپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی در حومه مشهد پیوستند.
جمعیت دوستداران مرحوم شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون “بدرود‌ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچ وقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است” در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.
استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان “خسرو آواز ایران” یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.
مرحوم شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روز‌های اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.
استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده بود.
مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد
 
 
 
منبع: خبرگزاری میزان و ایرنا
عکس: علی عبداللهی 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top